Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mediamainonta kasvoi selvästi 2021

28.1.2022 13:11Uutiset » Toimiala

 

Ulkomainonta on tavoittanut koronakriisin aikana asiakkaita parhaiten kaupoissa. Kuva: JC Decaux.

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 276 miljoonaa euroa vuonna 2021 ja mainonnan määrä kasvoi 13,4 % edellisvuoteen verrattuna. Nyt päästiin jo vähän yli vuoden 2019 mainoslukujen. Mainonnan panostukset kasvoivat kaikissa mediaryhmissä lukuun ottamatta elokuva- ja aikakauslehtimainontaa. Eniten kasvua oli verkko-, radio- ja ulkomainonnassa.

Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.Vuoden 2021 suurimmat kasvuluvut nähtiin huhti–kesäkuussa, jolloin tosin taustalla olevat vertailuluvut olivat heikot. Koronakriisin aiheuttamat historian suurimmat laskuprosentit osuivat vuonna 2020 samaan ajankohtaan.

Viime vuonna myös printtimainonta kääntyi nousuun painettuja asiakaslehtiä ja yleisölehtiä lukuun ottamatta. Ammatti- ja järjestölehtien mainonta kasvoi 1,6 %.

Kun verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, eniten kasvua oli sosiaalisen median mainonnassa. Verkkomainonnan sisällyttäminen eri mediaryhmiin parantaa etenkin sanomalehtien kasvuprosenttia. Sanomalehdillä oli myös suurin yksittäinen osuus (26 %) mediamainonnan kokonaisuudesta.

Prisma palkittiin vuoden mainostajana

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä oli edelleen merkittävä 23 % (187 milj. €). Muita suuria toimialoja olivat autot (73 milj. €) ja elintarvikkeet (72 milj. €). Kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat reilun 40 % kokonaismainosmarkkinasta vuonna 2021.

Kantar palkitsi vuoden 2021 mainostajana Prisman. Valintaan vaikuttivat kasvanut mainospanostusmäärä monikanavaisella mediavalikoimalla, luovuus sekä ajankohtaisuus.

Share: