Mediamainonta kasvoi heinäkuussakin

1.9.2016 06:59Uutiset » Toimiala
Kuva: UPM Paper.
Sanomalehtimainonta on kääntynyt kasvuun. Kuva: UPM Paper.

Mediamainonta kasvoi TNS Gallupin mukaan heinäkuussa 5,4 % viime vuoden heinäkuusta. Kasvua on nyt ollut kolmena kuukautena peräkkäin, mikä vahvistaa uskoa siihen, että pitkään jatkunut laskukausi on ohitettu.

Mediamainonta kasvoi myös toukokuussa ja kesäkuussa. Koko alkuvuosi oli lievästi plussalla, jos viime vuoden vertailukaudesta vähennetään eduskuntavaalimainonta. TNS Gallupin tammi-heinäkuun luvuissa oli vielä miinusta 04 % viime vuoteen verrattuna.

Vähittäiskaupan mainonta perinteisissä medioissa kasvoi heinäkuussa 2,6 % ja merkkimainontakin 5,6 %. Myös luokiteltu mainonta pääsi plussalle. Kasvua oli peräti 8,9 %.

Mediamainontaansa lisäsivät telepalveluiden, rakennusalan, vähittäiskaupan ja moottoriajoneuvojen mainostajat. Näiden toimialojen mainontapanostukset ovat myös kumulatiivisesti plussalla.

Printtimainonnassa on käänteen merkkejä sanomalehdissä, jotka ovat viime kuukausina kasvattaneet mainontaansa. Aikakauslehdissä sen sijaan lasku jatkuu.

Verkkomediamainonta jatkaa edelleen nopeaa kasvuaan. Heinäkuussa nousua tuli 25 %. Myös ulkomainonta, tv- ja radiomainonta kasvoivat merkittävästi.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone