Mediamainonnassa positiivisen käänteen merkkejä

2.8.2016 08:01Uutiset » Toimiala
Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven on voinut iloita Media Finlandin mainosmyynnin kasvusta alkuvuonna.
Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven on voinut iloita Media Finlandin mainosmyynnin kasvusta alkuvuonna.

Mediamainonnan pitkä laskukausi saattaa olla ohi, sillä alkukesästä on saatu merkkejä orastavasta kasvusta. Mediamainonta kasvoi toukokuussa ja kesäkuussa. Koko alkuvuosi on lievästi plussalla, jos viime vuoden vertailukaudesta vähennetään eduskuntavaalimainonta.

Talouden piristyminen näkyy nyt medioiden mainoseuroissa. Pitkästä aikaa myös printtimainonnasta on positiivista kerrottavaa. Sanomalehtien mainonta kasvoi 1,9 % kesäkuussa, mutta oli vielä kumulatiivisesti 5 % pakkasella. Kaupunki- ja noutolehtien mainonta nousi 8,4 %. Aikakauslehtien mainonnassa ei sen sijaan vielä näkynyt nousun merkkejä.

Mediamainonnan piristyminen on keskeinen tekijä siinä, että monien mediayhtiöiden tuloskehitys on kääntynyt nousuun. Sanoma ja Alma Media ovat raportoineen tuloksen parantumisesta alkuvuonna.

– Yleiset merkit markkinoilla ovat parempaan suuntaan. Touko- ja kesäkuu olivat pienellä plussalla sähköisen viestinnän vetämänä. Sen verran minkä olen asiakkaidemme kanssa keskustellut, niin halu investoida markkinointiin on hieman kasvanut, kertoi Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne Kauppalehdelle.

Keskiviikkona 27.7. tuloksensa julkistanut Sanoma kasvatti markkinaosuuttaan Suomen mediamyynnissä vuoden molemmilla alkuneljänneksillä. Yhtiön toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoi kuitenkin, että heiluvilla mainosmarkkinoilla johtopäätöksiä on vaikea tehdä edes kahden hyvän vuosineljänneksen perusteella.

– Sanoman hyvä kehitys jatkui toisella neljänneksellä. Orgaaninen liikevaihto kasvoi 1,7 prosenttia, mikä on erittäin tyydyttävä saavutus edelleen haasteellisissa markkinaolosuhteissa. Media Finlandin mainosmyynnin kasvun ja tiukan kulukurin myötä tuloksemme parani merkittävästi, Duinhoven kertoi osavuosikatsauksessa.

Myös media-alaa seuraavat analyytikot Jaakko Tyrväinen Evlistä ja Kimmo Stenvall OP:stä näkevät, että mediamainonnan suunta näyttää kääntyneen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone