Mediamainonnan lasku jatkui marraskuussa

18.12.2015 09:11Uutiset » Toimiala

Marraskuun mediamarkkinoilla ei näkynyt valoa printtimedioille, ja kokonaisuutena mainonnan laskutrendi jatkui edelleen. Elokuvamainonta, radiomainonta ja verkkomediamainonta lisääntyivät kuitenkin selvästi.

Kuukausittaiset heilahtelut ovat mediamainonnassa suuria, mutta perustrendit ovat pysyneet samana koko vuoden. Printtimedioista vain kaupunki- ja noutolehdet ovat saaneet lisää mainoseuroja tammi-marraskuussa edelliseen vuoteen verrattuna. Television eurot ovat vähentyneet 3,7 % ja radion 0,9 %. Ulkomainonta on kasvanut 8,9 %, elokuva 52,3 ja verkkomedia 6,9 %.

TNS Ad Intelligencen seurannassa olevissa medioissa mainostettiin marraskuussa 2,6 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Marraskuussa vähittäiskaupan mainonta laski 7 % ja luokiteltu ilmoittelu peräti 14,6 %. Merkkimainonnassa laskua oli 2,4 %. Mediamainontaa lisäsivät kuitenkin finanssialan, elintarvikkeiden ja lääkkeiden mainostajat.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone