Medialiittokin vastustaa komission digiveroa

29.3.2018 08:40Uutiset » Toimiala
Kuva: Medialiitto.

Eurooppalaiset mediayhtiöt haluaisivat, että myös kansainväliset teknologiayhtiöt maksaisivat veroa verkkomainostuloistaan. Komission ehdotus digiverosta ei kuitenkaan saa kannatusta Medialiitoltakaan.

Medialiitto pitää Euroopan komission ehdotusta digitaalisen verotuksen uudistamisesta kokonaistavoitteeltaan oikeansuuntaisena, mutta esitetty ensivaiheen ratkaisu uudesta liikevaihtoverosta on keinona huono.

– Ratkaisu ei saa kasvattaa journalismia tuottavien mediayhtiöiden verotaakkaa. Muutoin se toimisi omia tavoitteitaan vastaan ja vaikeuttaisi edelleen kotimaisen riippumattoman median toimintaedellytyksiä, huomauttaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Medialiiton mielestä kansainväliset alustajätit, kuten Google ja Facebook, olisi saatava maksamaan veroa Euroopasta keräämistään tuloista muiden yhtiöiden tavoin.

Suomessa mediayhtiöt maksavat 20 prosentin yhteisöveroa digitaalisen mainosmyyntinsä tuloksesta. Kilpailevat kansainväliset teknologiayhtiöt eivät maksa tuloksestaan veroa Suomessa, vaan huomattavasti edullisemman verotuksen maissa. Googlen ja Facebookin yhteinen osuus Suomen noin 370 miljoonan euron verkkomainonnasta lähestyy jo puolta.

Komission ehdotus digitaalisen liiketoiminnan verotuksesta koostuu kahdesta osasta: väliaikaisesta erillisratkaisusta ja pidemmän aikavälin yleisestä ratkaisusta.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone