Media-alan kasvu jatkui vuoden alussa

30.5.2017 09:51Uutiset » Toimiala
Media-alan liikevaihdon kuukausikuvaajat toimialoittain.

Media-alan liikevaihto kasvoi 1,4 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, arvioi Medialiitto tuoreessa ennusteessaan. Viime vuoden toisella puoliskolla käyntiin päässyt kasvu näyttää saavan jatkoa. Nousu johtuu etenkin kustannustoiminnan ja radion liikevaihdon kasvusta.

– Media-ala kasvaa etenkin kustannustoimialan yritysten kasvun myötä. Koko toimialan kasvu on kuitenkin edelleen haurasta ja selittyy pitkälti Suomen yleisen talouskehityksen parantumisella sekä journalistisen liiketoiminnan ulkopuolisten osa-alueiden kasvulla, sanoo Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja.

Toimialan kasvua rasittavat vaikeudet mediamainosmarkkinoilla, joilla ensimmäisen neljänneksen kumulatiivinen lasku oli 2,6 prosenttia. Verkkomainonta kasvaa, mutta se ei riitä kompensoimaan printtimainonnan menetyksiä. Iso osa digitaalisista mainostuloista virtaa Facebookille ja Googlelle.

Kustannustoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 0,9 prosenttia. Kasvun odotetaan vauhdittuvan jopa kahteen prosenttiin loppuvuoden aikana.

– Suomen talouskasvu antaa vahvat eväät toimialan kasvulle. Kasvu tuleekin tarpeeseen, sillä toimialan yritysten kannattavuus on viime vuosina heikentynyt selvästi, Erämaja toteaa.

Tuotanto kasvaa painoalalla

Painoalan liikevaihto supistui vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 0,1 prosenttia, mutta volyymi kasvoi 2,4 prosenttia. Kehitys on kahdensuuntaista. Vienti laskee edelleen vahvasti, mutta kotimaan myynti kasvaa myös liikevaihdolla mitattuna. Positiivinen vire näkyy myös yritysten kasvaneina odotuksina suhdannebarometrissa. Yritykset kokevat lähitulevaisuuden suhdannenäkymät lievästi positiivisiksi.

Radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 7,0 prosenttia. Kasvu selittynee pääosin tilastovaihtelulla, mutta radiomedian mainosmyynnin kehitys on edelleen ollut vahvaa. Mainosmyynti on alkuvuoden aikana kasvanut radiomediassa 4,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden televisiomainonnan laskiessa 6,3 prosenttia.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone