Markkinointialalla näkyy korona-ahdistusta

12.8.2020 14:58Uutiset » Toimiala
Koronakriisin aikana töitä on tehty Hasan & Partners -konsernissa sekä toimistolla että etänä. Kuva: Hasan & Partners.

Markkinointiala on tähän mennessä ilmeisesti selvinnyt koronakriisistä melko vähillä irtisanomisilla ja toimistojen lopettamisilla. Huhtikuussa tehdyssä Alma Median ja Regin tutkimuksen mukaan osa alan toimistoista oli pahassa ahdingossa. Irtisanomisia mietti kuitenkin harva toimisto.

Huhtikuun kyselyssä kaikki toimistot kertoivat koronatilanteen vaikutusten olevan kielteisiä, mutta rahoitusta riitti valtaosalle toimistoja ainakin puoleksi vuodeksi. Peräti 70 prosenttia suunnitteli lomautuksia.

Toimistojen tilanne saattaa olla kärjistymässä, kun mediamainonta kyntää syvällä ja yritykset ovat vähentäneet markkinointipanostuksiaan. Yksi merkki tulevasta voi olla se, että markkinointitoimisto Hasan & Partners ilmoitti maanantaina 10.8. yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamisesta. Niissä puhutaan maksimissaan 30 henkilön vähennys- tai lomautustarpeesta, joka on yli kolmasosa henkilöstöstä.

Yhtiön toimitusjohtaja Johanna Juuvinmaa kertoi Markkinointi&Mainonta-lehdelle että he, kuten ala yleisestikään, ei ole säästynyt koronan aiheuttamalta talouskriisiltä. Kriisin alkukuukausien laskua seurannut touko-kesäkuussa alkanut piristyminen on Juuvinmaan mukaan antanut paremman kuvan tulevaisuudesta ja asiakkaiden toimialojen kehittymisestä.

– Nyt kun olemme päässeet lomien jälkeiseen aikaan, olemme alkaneet nähdä miten tämä tilanne vaikuttaa pidemmällä aikavälillä. Meidän on vaikea nähdä, että työmäärä palaisi loppuvuoden aikana samalle tasolle kuin alkuvuonna, Juuvinmaa kertoo M&M:lle.

Avidly-konserni käynnisti jo maaliskuussa yhteistoimintaneuvottelut konsernin heikentyneen ja tappiollisen vuoden 2019 liiketuloksen johdosta. Niiden seurauksena 3 työntekijän työsuhde irtisanotaan ja 3 henkilöä lomautetaan määräajaksi vuoden 2020 aikana.

Reino Lantto