Mainosbarometri povaa roimaa nousua 2018

24.10.2017 10:40Uutiset » Toimiala

Suhdanteita kuvaavan Mainosbarometrin vastaajista 55 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ensi vuonna ja vain kaksi prosenttia vähentää niitä. Mainostajien Liiton jäsenten markkinointiviestinnän aikeissa ei ole nähty näin korkeita lukemia tällä vuosituhannella.

Tuoreen Mainosbarometrin ensi vuoden saldoluku on 53. Kuluvana syksynä kukkaronnyörejä vielä kiristetään, mutta optimismi on vallalla, kun seuraavan vuoden investoinnit ovat kyseessä.

Mainosbarometri selvitti nyt ensimmäistä kertaa paljon puhutun ja reippaasti kasvavan vaikuttajamarkkinoinnin näkymiä. Tuloksista löytyvät myös muun muassa mainostajien oman median näkymät sekä ostot palveluyrityksiltä perinteistä mediaa unohtamatta.

– Erittäin tyytyväisellä mielellä katson lukuja, jotka kertovat siitä, että markkinoinnin arvostus on nousussa ja se nähdään väylänä kasvuun. Tämä on toivottavasti se käännekohta, jossa lamanjälkeinen mainosbudjettien vyönkiristäminen loppuu ja markkinointi otetaan strategisena investointina eikä vain kulueränä, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Vuonna 2018 verkkomedian kokonaisinvestoinneissa odotetaan jälleen reipasta kasvua (saldoluku 84). Display- ja hakumainonnan lisäksi panostetaan etenkin ostettuun mainontaan sosiaalisessa mediassa, jonka lukema on 75. Myös sähköposti- ja mobiilimarkkinointiin uskotaan edelleen (saldot 47 ja 65). Mainostajien oman median kasvu ei osoita hyytymisen merkkejä. Omat verkkopalvelut ovat keskeisessä asemassa (saldo 82). Myös oma blogi (50) ja eri somekanavat ovat suosiossa.

Televisiomainonta kurottaa plussalle saldoluvullaan kaksi, radion lukema on puolestaan 35. Printtimainontaan barometri ennustaa edelleen selvää laskua.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone