Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mainonnan reipas kasvu jatkui marraskuussa

3.1.2022 11:20Uutiset » Toimiala
Mediamainontaan käytetyn euromäärän kehitys kuukausittain kumulatiivisesti. Muutos on % edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna. Graafi: Kantar TNS.

Marraskuussa mainonnan määrä kasvoi 8,1 % vuoden 2020 marraskuuhun verrattuna. Kasvu johtui erityisesti avoimien työpaikkojen ja vähittäiskaupan ilmoittelun noususta. Mediaryhmistä laskussa oli ainoastaan aikakauslehtien mainonta.

Muissa mediaryhmissä kuin aikakauslehdissä mainonnan määrä kasvoi marraskuussa. Kumulatiivisesti tammi-marraskuussa painettujen sanomalehtien ilmoittelu on noussut 3,6 %, mutta aikakauslehtien laskenut 5,2 %. Ulkomainonta, verkkomedia, radio ja televisio ovat päässeet hyvään kasvuvauhtiin vuoden aikana.

Mediamainontaansa lisäsivät marraskuussa eniten pukeutumisen, matkailun ja liikenteen, vähittäiskaupan sekä elintarvikkeiden mainostajat. Kosmetiikan, lääkkeiden sekä moottoriajoneuvojen mainonta laski vuoden 2020 marraskuuhun verrattuna. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kasvoi marraskuussa 22,0 %.

Merkkimainonta kasvoi 3,9 %, vähittäiskaupan mainonta 19,2 % ja luokiteltu ilmoittelu 10,1 % vuoden takaiseen nähden.

Tiedot perustuvat Kantar TNS Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.

Array
Share: