Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mainonnan rajoitukset ilmastosyistä yleistymässä

3.9.2021 10:53Uutiset » Toimiala
Ympäristöjärjestö Greenpeacen aktivistit ripustivat fossiiliyhtiöiden mainontaa vastustavan banderollin Finnairin mainoksen päälle Helsingin Kaivokadulla varhain maanantaiaamuna 30.8. Kuva: Greenpeace/Matti Matikainen.

Ilmastohuolet näkyvät nyt Euroopassa haluna rajoittaa fossiilisten polttoaineiden ja muiden ilmastoa rasittavien tuotteiden mainontaa. Ranska on edennyt asiassa pisimmälle hyväksymällä ilmastolain, joka kieltää fossiilisten polttoaineiden, lyhyiden kotimaisten lentojen ja uusien autojen mainonnan. Markkinoinnin rajoituksilla on merkittävä vaikutus mm. ulkomainontaan.

Maailman mainostajien liitto WFA on kiinnittänyt alan huomiota siihen, että erityisesti fossiilisten polttoaineiden mainonnan rajoitukset voivat yleistyä, kun valtioiden ja kaupunkien päättäjät luovat ilmastopolitiikkaansa Euroopassa.

Ranskan tiukka ilmastolaki tulee voimaan ensi vuoden toisella puoliskolla, ja siinä kielletään kokonaan fossiilisten polttoaineiden mainonta. Vuonna 2028 tulisi voimaan kaikkein saastuttavampien autojen mainonnan kielto. Rajaksi lain mukaan tulisi yli 123 gramman päästöt kilometriä kohti. Laissa määrätään lisäksi mainoksiin tulevat pakolliset ilmastomerkinnät, ja virheellisten ympäristöväittämien esittäminen kielletään. Ympäristöä rasittavien tuotteiden mainonnan itsesääntelyä lisätään.

Ranskan heinäkuussa hyväksymä laki perustui presidentti Emmanuel Macronin asettaman komitean ehdotuksiin, joita oli päättämässä 150 sattumanvaraisesti valittua ranskalaista. Kansalaisjärjestöt ovat aktivoituneet muuallakin Euroopassa vaatimaan rajoituksia mainontaan.

Kaupungeissakin tapahtuu; Amsterdamissa metrossa ei enää saa mainostaa fossiilisia polttoaineita käyttäviä kulkuneuvoja eikä halpalentoja. Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt, että kaupungin ulkomainospaikkojen myynnissä otetaan jatkossa huomioon mainonnan ilmastohaitallisuus. Tarkkaa linjausta ei vielä ole siitä, mitä rajoitteet koskisivat, tai voidaanko rajoituksia ylipäätään tehdä.

Greenpeace vastustaa fossiiliyhtiöiden mainontaa

Greenpeace vaatii fossiilimainonnan kieltämistä ylipäänsä ja järjesti Helsingissä tempauksen, jossa fossiiliyhtiöiden mainontaa vastustava banderolli ripustettiin Finnairin mainoksen päälle Helsingin Kaivokadulla. Greenpeace haluaa teollaan muistuttaa ilmastokriisistä sekä vastuusta, joka kuuluu isoille, fossiilisten polttoaineiden hyödyntämiseen perustuville yhtiöille.

– Tutkijoiden varoituksista ja viime kuukausien äärimmäisistä sääilmiöistä huolimatta fossiili- ja lentoyhtiöt yrittävät jatkaa entisellään. On irvokasta, että valtionyhtiö mainostaa halpalentoja maihin, joissa raivonneiden maastopalojen hiillos on hädin tuskin sammunut, sanoo Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen.

Keskustelu mainonnan rajoittamisesta on jo siis käynnissä Suomessakin ja uusia aloitteita tulossa. Markkinoijien on syytä totutella käsitteisiin ”ilmastohaitallisuus”, ”fossiilimainonta” ja ”pahamainonta (badvert)”.

Reino Lantto

Share: