Mainonnan määrä kasvusuunnassa
Mediamainonnan määrä on kääntynyt selvään kasvuun alkuvuonna. Kehitys on ollut kasvusuuntaista lähes kaikissa mediaryhmissä. Myös printtimainonta on kasvanut tammi-kesäkuussa aikakauslehtiä lukuun ottamatta. Kasvu tulee erityisesti elintarvikkeiden, finanssialan ja matkailupalvelujen mainonnan piristymisestä.
Kantar Ad Intelligencen keräämien tietoja mukaan mediamainonnan eurot kasvoivat tammi-kesäkuussa 14,1 % edelliseen vuoteen verrattuna. Kesäkuun kasvuprosentti oli peräti 41,9. Suurinta kasvu oli verkkomedioissa sekä radio- ja televisiomainonnassa. Viime vuoden vastaavan ajan koronan aiheuttamat vaikutukset näkyvät osaltaan vielä tämän vuoden kesäkuun kasvuluvuissa.
Mediamainontaansa lisäsivät kesäkuussa eniten elintarvikkeiden, finanssialan, matkailun ja liikenteen sekä vähittäiskaupan mainostajat. Öljy- ja energiayhtiöiden mainonta laski vuoden 2020 kesäkuuhun verrattuna. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kasvoi kesäkuussa 79,9 %.
Merkkimainonta kasvoi kesäkuussa 45,6 %, vähittäiskaupan mainonta 38,9 % ja luokiteltu ilmoittelu 31,2 % vuoden takaiseen nähden.
Mainonnan piristyminen on näkynyt mediayhtiöiden osavuosikatsauksissa. Esimerkiksi Sanoma kertoi konsernin liikevaihdon kasvaneen 7 % alkuvuonna mainosmyynnin toipuessa edellisen vuoden koronaviruspandemian vaikutuksista ja Learning-yksikön 5 %:n orgaanisen kasvun ansiosta.