M-Brain ostaa Esmerkin

13.6.2012 15:45Uutiset » Toimiala

M-Brain Oy on tänään allekirjoitetulla sopimuksella ostanut Esmerk Oy:n osakekannan Sanoma Learningiltä. Kauppahinta on 10 miljoonaa euroa. M-Brain on Suomen johtava media- ja verkkotiedonkeruuseen ja analysointiin keskittyvä competitive intelligence -yritys. Esmerk on vuonna 1975 perustettu informaatio- ja mediaseurantapalvelua tarjoava yritys, jolla on Suomessa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi toimipisteet Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Yhdysvalloissa, Malesiassa ja Venäjällä.

Yrityskaupan myötä M-Brainin vuoden 2012 pro forma -liikevaihto tulee olemaan noin 21 miljoonaa euroa. Yhteenlaskettu asiakasmäärä on noin 1 500. Yrityksen 260 asiantuntijaa seitsemässä maassa kerää ja analysoi asiakkaiden ja näiden toimialojen näkyvyyttä niin verkko-, painetussa kuin sosiaalisessa mediassa. Merkittävän kaupasta tekee se, että M-Brainista tulee alansa suurin toimija Pohjoismaissa. Lisäksi se nousee Euroopan puolen tusinan suurimman toimijan joukkoon.

– Asiakasorganisaatiot tarvitsevat yhä enenevässä määrin kansainvälistä kumppania, joka voi tarjota palveluja myös Suomen rajojen ulkopuolella, kertoo Tuomo Räsänen, M-Brain Oy:n toimitusjohtaja.

– Esmerkillä on pitkäaikaista osaamista toimialaseurantapalveluista. Yrityskauppa vahvistaa entisestään M-Brainin tavoitetta olla kokonaisvaltaisen media- ja verkkotiedon keruuseen ja analysointiin sekä tämän tiedon hyödyntämiseen keskittyvä yritys kansainvälisessä toimintaympäristössä, Räsänen jatkaa.

– Tämä kauppa tukee Sanoman strategiaa, jonka mukaan keskitämme liiketoimintaamme ja panostamme kuluttajamediaan ja oppimiseen, sanoo Sanoma Learningin toimitusjohtaja Jacques Eijkens.

– Uskomme, että M-Brain tarjoaa Esmerkille hyvät mahdollisuudet kehittää toimintaansa ja laadukkaita palvelujaan edelleen, Jacques Eijkens jatkaa.

Esmerkin osto avaa M-Brainin jo olemassa oleville sekä uuden sukupolven kokonaisvaltaisille competitive intelligence -ratkaisuille tien uusille markkinoille Euroopassa ja muualla maailmassa. Erityisesti M-Brainin verkkopuolen ja sosiaalisen median osaaminen sekä Esmerkin business intelligence -palvelut tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden entistä laajemmin hankkia analyytikoiden jalostamaa tietoa päätöksenteon tueksi liiketoimintansa luotsaamiseen.

– Mediapohjaisen tiedon ja seurannan toimialalla on konsolidoituminen jo selvästi käynnissä, toteaa M-Brainin perustaja Marjukka Nyberg.

– Alalla toimivat pienet yritykset eivät enää täytä kasvavien ja kansainvälistyvien asiakasyritysten ja -organisaatioiden tarpeita. Alan trendi maailmalla on se, että asiakkaat saavat tehokkainta competitive intelligence -osaamista hybridisti asiantuntijapalvelujen ja teknologian yhdistelmänä, Nyberg toteaa.

Esmerk jatkaa toimintaansa itsenäisenä yhtiönä osana M-Brain-ryhmää. Esmerkin yhteistyö Sanoma Oyj:n palveluntarjoajana tulee luontevasti jatkumaan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone