Lönnberg Painot kasvaa ja investoi viimeistelyyn

10.2.2017 09:03Uutiset » Toimiala
Lönnbergin toimitusjohtaja Jarkko Viheriävaaran mukaan viimeistelyyn oli aika panostaa.

Lönnberg Painot on onnistunut ylittämään taantuman vaikeudet ja päässyt kannattavalle kasvutiellä. Sitomoiden työkuormaa helpottamaan investoidaan Heidelbergin toimittamaan taittokoneeseen, leikkuriin ja oheislaitteisiin Helsingissä ja Ylivieskassa.

Toimitusjohtaja Jarkko Viheriävaara toteaa, että sitomon investoinnit ovat odottaneet vuoroaan Lönnbergillä jo turhankin kauan.

– Meillä on ehkä ollut painon ja sitomon kapasiteetissa hienoinen epäsuhta. Paino on pyörinyt pitkään täysillä mutta sitomo ei ole ollut samalla tasolla. Tämä on tuonut haasteita jälkikäsittelyyn, ylitöitä ja alihankkijoiden käyttöä. Omaa sitomoa täytyi tehostaa ja koneita päivittää.

Uusimmat investoinnit Lönnbergillä ovat Stahlfolder KH 82-P -taittokone Helsinkiin, leikkuri ja tärypöytä Ylivieskaan sekä uusi pinoaja jonkin aikaa sitten hankitun leikkurin perään Helsinkiin. Ylivieskan painotalossa on parhaillaan käynnissä rakennustyö. Tilat kaksinkertaistuvat noin 1 500 neliömetriin. Aikaisemmin B3-formaatissa toiminut yksikkö saa B2-formaatin koneen sekä tehokkaan digikoneen. Yksikön henkilövahvuus on noin 15.

Laajennuksen ja suuremman painoformaatin myötä Ylivieskaan tarvitaan suurempi leikkuri ja sen eteen tärypöytä. Investointipäätös tehtii Polar N92PLUS -leikkurista ja RA2-tärypöydästä. Helsinkiin tuleva lavaaja Transomat 130 puolestaan korvaa ominaisuuksiltaan vanhentuneen lavaajan vuonna 2015 hankitun Polar-leikkurin yhteydessä.

Investoinnin kokonaisarvo on noin 350 000 euroa, ja laitteet asennetaan käyttöön maaliskuussa.

Takana kiireinen syksy
Lönnberg on kasvanut parin viime vuoden aikana yli 15 työntekijällä 145 henkilön vahvuuteen. Yrityksen liikevaihto on kasvanut 7-8 prosentin luokkaa, ja oli viime vuonna 24,5 miljoonaa euroa. Lönnbergillä on toimipisteet Helsingissä Malminkartanossa ja Pihlajamäessä sekä Kokkolassa ja Ylivieskassa.

Yhtiö palvelee brändinomistajia, kauppaketjuja, mainos- ja viestintätoimistoja ja monia muita vahvasti markkinoinnin ympärillä toimivia asiakkaita. Viheriävaaran mukaan monipuolinen ja kattava palvelu on avain yhtiön menestymiseen.

– Olemme olleet todella kiireisiä viime syksystä lähtien, vaikka materiaalitoimittajien mukaan alan kokonaisvolyymit ovat edelleen pudonneet. Olemme inhorealisteja ja tehneet suunnitelmamme sen mukaan, että markkinat supistuvat jatkossakin. Tästä markkinasta pyrimme saamaan entistä suuremman osuuden niin että pystymme kasvamaan. Jos sitten kokonaismarkkinakin kasvaisi vastoin oletuksiamme, olisi se positiivinen yllätys.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone