Kirjojen digipainamisessa paljon potentiaalia

27.1.2017 09:16Uutiset » Toimiala

Painettujen kirjojen kysyntä vähenee maailmassa kokonaisuutena digitaalisen viestinnän paineessa, mutta digipainetut kirjat tarjoavat paljon potentiaalia kustantajille ja painotaloille. Näin ennustaa tutkimusyhtiö Smithers Pira.

Smithers Piran mukaan julkaisuissa huikein digiloikka tullaan tekemään juuri kirjoissa. Vuonna 2010 digitaalisesti painettujen kirjojen osuus markkinoiden arvosta oli vain 14,2 %, mutta se tulee nousemaan 46,1 %:iin vuoteen 2020 mennessä. Volyymipainaminen tehdään kuitenkin edelleen analogisesti, ja digin osuus on vain 5 % kirjojen määrästä vuonna 2020.

Kirjojen digitaalinen painaminen keskittyy arvokkaimpiin sovelluksiin, joista saa paremman hinnan kirjaa kohti. Näitä ovat mm. kustantajien ”pitkän hännän” tarvepainatus, pikakustanteet ja personoidut kirjat.

Kustantajat oppivat yhä enemmän hyödyntämään koko valikoimaansa sekä tuomaan markkinoille nopeasti trendikkäitä uutuuskirjoja. Trendikirjoista hyvä esimerkki olivat muusikko David Bowieta käsitelleet kirjat vuonna 2016.

Personoinnin lisääntymisestä hyvä esimerkki on oppikirjojen tarvepainatus.  Se on yhä suositumpaa, ja perustuu halutun aineiston tilaamiseen verkosta.

Digipainamisen osuus kaksinkertaistuu

Smithers Piran mukaan digipainamisen arvo tulee kasvamaan muussakin painamisessa kuin kirjoissa. Vuonna 2010 painamisen globaali markkina oli 811 miljardia dollaria, ja vain 9 % tästä tuli digitaalisesta painamisesta toonerilla tai mustesuihkulla. Vuonna 2016 digipainamisen osuus oli jo 15 % ja tulee nousemaan 17,6 %:iin vuoteen 2020 mennessä.

Volyymeissä digitaalisen painamisen osuus on kuitenkin pieni vuosikymmenen lopussakin. Viime vuonna analogisen painamisen osuus oli 97,3 % ja laskee 96,5 %:iin.

Joillakin aloilla digitaalinen painaminen on jo edennyt pitkälle. Suurkuvatuotanto ja keraamisten tiilien painaminen tehdään mustesuihkulla. Kuvastot sen sijaan painetaan lähes kokonaan perinteisillä menetelmillä.

Julkaisujen painaminen supistuu tällä vuosikymmenellä lähes 50 miljardia dollaria. Kuitenkin digipainamisessa on potentiaalia kirjojen lisäksi myös sanomalehtien ja kuvastojen painamisessa. Personointia lisätään näihin tuotteisiin nimenomaan digipainatuksen avulla.

Smithers Piran uusi tutkimus on nimeltään The Future of Digital vs Analogue Printing to 2020.

Reino Lantto

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone