KBA puolustaa asemaansa pakkauspainamisessa

1.6.2016 09:00Uutiset » Toimiala
KBA:n toimitusjohtaja Claus Bolza-Schunemann (vas) ja talousjohtaja Mathias Dähn KBA RotaJET 225-painokoneella.
KBA:n toimitusjohtaja Claus Bolza-Schunemann (vas) ja talousjohtaja Mathias Dähn KBA RotaJET 225-painokoneella.

Painokoneiden valmistaja KBA on markkinajohtaja useilla pakkauspainamisen laitemarkkinoilla ja aikoo pitää asemansa, vaikka haastajia riittää. Drupa-messuilla KBA kertoi, millä keinoilla yhtiö aikoo vahvistaa tuotevalikoimaansa ja asemaansa.

KBA:n toimitusjohtaja Claus Bolza-Schunemann kertoi yhtiön painopisteen olevan kasvavissa pakkauspainamisen ja funktionaalisen painamisen markkinoissa. Myös innovaatioiden kehittäminen tuotteisiin kuuluu panostusalueisiin, ja tästä esimerkki on LED-UV painotekniikka.

KBA on erityisen vahva suuren volyymin taivekartonkipainamisessa. Rapida-offsetkoneet ovat suosittuja tässä markkinasegmentissä, ja yhtiön mukaan yli 60 % niistä myydäänkin taivekartongin painajille. Messuilla on esillä mm. nopea Rapida 145 kaksoispinosyötöllä. Yhtiö panostaa myös viimeistelyyn ostamalla stansseja valmistavan Iberica-yhtiön Ceruttilta.

KBA:n johtaja Ralf Sammels odottaa offsetpainamisen jatkuvan dominoivana menetelmänä taivekartongin painamisessa lähivuosina. Painajat hakevat kuitenkin digitaalisia ratkaisuja lyhyiden sarjojen painamiseen, näytteiden tekoon ja variointiin. Näitä ratkaisuja kehittää myös KBA.

KBA ja Xerox kehittävät yhdessä digitaalista arkkipainokonetta taivekartongin painamiseen. Uusi painokone yhdistää KBA:n ja Xeroxin tekniikkaa ja tulee markkinoille vuoden 2017 alussa. Xerox on jo aikaisemmin päässyt markkinoille iGen-digipainokoneilla. Xeroxin mukaan noin 60 asiakasta maailmassa painaa pakkauksia iGen-koneillaan.

Uusi KBA VariJET 106 Powered by Xerox yhdistää Xeroxin Impika-mustesuihkutekniikan ja KBA Rapida 106 -arkkipainokoneen tekniikan. Laite on B1-koossa ja pystyy painamaan 4 500 arkkia tunnissa. Laitteen rakenne on modulaarinen, mikä mahdollistaa erilaisten in-line yksiköiden yhdistämisen siihen. Näitä voivat olla esimerkiksi päällystys, kylmäfoliointi, kartongin leikkuu, nuuttaus ja perforointi.

Uusia haastajia esille Drupassa

Valtaosa pakkauksista painetaan yhä perinteisellä tekniikalla. Xeroxin arvion mukaan vain noin 3 % pakkauksista painetaan nyt digitaalisesta. Digitaalisen pakkauspainamisen markkinoiden odotetaan kuitenkin kasvavan eri arvioiden mukaan keskimäärin 16-21 prosenttia vuodessa aikavälillä 2015–2020. Kasvu on nopeaa erityisesti kartonkipakkausten painamisessa, jossa sarjat ovat lyhentyneet niin, että arviolta puolet töistä on alle 10 000 kappaleen sarjoja. Tämän ovat huomanneet kaikki painokoneiden valmistajat.

Uutena yrittäjänä markkinoille tulee Landa. Yhtiö kertoi, että Saksan johtaviin kuuluva taivekartongin painaja Balersbronn tulee olemaan Landan S10 nanopainokoneen testaaja. Myös amerikkalainen Imaginel tulee olemaan koneen betatestaaja.

HP pyrkii näille markkinoille Indigo-painokoneille, joita messuilla on runsaasti esillä jälkikäsittelylaitteineen. Myös Fuji esittelee uutta vaihtoehtoaan tähän segmenttiin. Fuji kehittänyt B2-koon Jet Press 720S mustesuihkupainokoneestaan uuden version taivekartongin painamiseen. Laitteessa on parannettu muun muassa imutehoa, jotta se voi käsitellä entistä laajempaa raskaampien kartonkien valikoimaa.

Heidelbergin offset-koneita käytetään paljon pakkauspainamisessa, ja nyt yhtiöllä on myös digitaalinen vaihtoehto taivekartongin painamiseen suuressa mittakaavassa. Messuilla ensimmäistä kertaa esitelty Primefire 106 on inkjet-painokone, jolla saadaan aikaan korkeatasoista jälkeä suurella nopeudella.

Xeikon on saanut jalansijaa digitaalisessa etikettipainamisessa ja tavoittelee kasvua myös kartonkipakkauksissa. Messuilla on esillä uusi Xeikon FDU-stanssauslaite, joka sopii yhteen yhtiön painokoneiden kanssa.

Reino Lantto

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone