Heidelbergin digitalisoituminen vauhdittunut

13.6.2018 18:16Uutiset » Toimiala
Primefire on B1-koon mustesuihkupainokone. Kuva: Heidelberg.

Offset-painokoneista tunnettu Heidelberg on päässyt hyvään vauhtiin myös digitaalisissa painokoneissa. Yrityksen mustesuihkulaitteet Primefire ja Labelfire ovat nyt sarjatuotannossa, ja niiden vuosimyyntitavoite on asetettu 200 miljoonaan euroon.

Heidelberg kertoi digitaalisen liiketoimintansa näkymistä vuosituloksensa julkistamisen yhteydessä. Yritys aikoo nyt toimittaa vähintään yhden B1-koon Primefiren tai Labelfire-hybridipainokoneen kuussa. Primefiren tilaukset kattavat jo kaksi kolmasosaa tavoitteesta. Koneet on suunniteltu pakkausten ja etikettien tuotantoon.

Heidelbergin liikevaihto laski maaliskuun lopussa päättyneellä tilikaudella 4 % ja oli 2,42 miljardia euroa. Saatujen tilausten määrä pysyi ennallaan, samoin kannattavuus.

Marraskuussa 2016 toimitusjohtajana aloittanut Rainer Hundsdörfer korostaa, että yrityksen muutosprosessi ei tapahdu hetkessä. Uusien markkinoiden sekä liiketoimintamallien haltuunotto vie aikaa. Hänen mukaansa yrityksen keskipitkän aikavälin tavoitteet voidaan saavuttaa.

– Sekä uusi tilauspohjainen veloitusmallimme että uudet digitaaliset painokoneemme ovat hyvin kysyttyjä. Niillä tulee olemaan huomattava vaikutus myyntiimme ja tulokseemme vuosista 2019/2020 eteenpäin, Hundsdörfer sanoo.

Tilauspohjaisen mallin on valinnut nyt 17 asiakasta ja Heidelberg uskoo sille olevan 600 potentiaalista asiakasta.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone