Graafisen alan innovaatiokilpailu on ratkennut

22.10.2008 13:07Uutiset » Toimiala

Graafisen alan innovaatiokilpailun palkinnot ja kunniakirjat jaettiin 9.10.2008 Helsingissä, 50. Kirjanpainajan päivän yhteydessä.

Kilpailussa palkittiin uudenlainen personoitu painotuote, jossa NFC-kännykän avulla voidaan nopeasti ja luotettavasti käynnistää erilaisia sovelluksia kuluttajien ja yritysten tarpeisiin. Tunnustusta jaettiin myös uudelle painettavalle sähköstaattiselle kalvolle, jolla voidaan kiinnittää esimerkiksi julisteita lähes mille pinnalle tahansa ilman liimaa tai muita apuvälineitä.

Kilpailun tarkoituksena oli kannustaa Suomessa toimivia graafisen alan yrityksiä investoimaan uusiin ideoihin, tuotteisiin ja palveluihin sekä kehittämään entistä jouhevampia prosesseja. Kilpailun tavoitteena oli kehittää alan innovointiosaamista, jotta viestintäala säilyy omaleimaisena ja menestyvänä kansainvälisessä kilpailussa sekä innostaa yrityksiä kehittämään uutta liiketoimintaa innovaatioiden kautta. Seuraava kilpailu esitellään vuoden kuluttua Kirjanpainajan päivällä. Tavoitteena on järjestää kilpailu jatkossa aina kahden vuoden välein.

Palkinnot:

Hansaprint Oy, Luovia Oy ja Top Tunniste Oy:
Palkittu TagAge ( http://www.tagage.fi/monacodt/welcome.jsp ) on netin kautta käytettävä uudenlainen sovellus, jolla kuluttaja ja yritykset voivat luoda helposti NFC-älykkäitä painotuotteita tarpeisiinsa. TagAge- palvelun kautta voidaan tuottaa personoidulla ulkoasulla NFC-luettavia tarroja (myTag) ja postereita (smartPoster).

NFC (Near Field Communication) on RFID-teknologiaan perustuva lyhyen kantaman viestinvälitys, jossa kännykkä toimii lukijana (http://www.rfidlab.fi/?1;2;300;0;255.html).

Tässä innovaatiossa on verkostoitunut eri alojen toimijoita, jotka yhdessä ovat luoneet uudenlaisia palveluita ja tuotteita.

Stafix Oy:

Stafix® (http://www.stafix.fi/ ) on painettava, sähköisesti varattu polypropeenikalvo, joka kiinnittyy mille tahansa puhtaalle ja kuivalle pinnalle ilman liima-aineita tai kemikaaleja.

Stafix® mahdollistaa uudenlaisen luovan, tilaan kiinnittyvän ja liikkuvan viestinnän. Mikä tahansa pintamateriaali ja tila on nopeasti käyttöön otettava viestintäympäristö.

Kunniakirjat:

Avenira Oy:

Avenira-materiaali (http://www.avenira.fi/ ) on kolmikerroksinen kartonki, jossa keskikerros on mekaanisesti muokattu kennomaiseksi, mikä antaa rakenteelle paksuutta ja jäykkyyttä. Innovaatio mahdollistaa uudentyyppisiä kevyitä ja jäykkiä pakkausrakenteita, joissa graafisen ulkoasun merkitys on suuri.

Sisäsuomi Oy:

Kuorimailer-innovaatio (http://www.sisasuomi.fi/index.cgi/suoramarkkinointi/suoramarkkinointi-kuorimailerit) perustuu uuteen ja erilaiseen tapaan toteuttaa perinteinen kuorellinen suoramarkkinointikampanja. Innovaatiossa on rakennettu tuotantolinja, joka online-valmistaa suoramarkkinointikirjekuoret sisältöineen kustannustehokkaasti.

Innovaatio tuottaa ainutkertaisia ratkaisuja, jotka parantavat asiakaskampanjoiden tehoa. Tämän innovaation avulla hiipuvalle lomaketuoteryhmälle on löytynyt uusi markkina-alue, joka siivitti Sisäsuomi Oy:n uuteen kasvuun.

Kilpailun järjesti painoalan toimialajärjestö Graafinen Teollisuus ry, ja sen käytännön läpiviennistä vastasi VTT. Kilpailua sponsoroi Teknisen Kaupan Liiton Graftek-ryhmä, alan maahantuonti- ja tukkuliikkeiden yhteenliittymä. Linkki kilpailun nettisivuille: http://visulab.tte.erve.vtt.fi/printplus/innokilpailu/index.htm

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone