Google luopui paperin mustaamisesta kampanjassa

19.4.2013 14:22Uutiset » Toimiala

Hakukoneyhtiö Google ja sen yhteistyökumppanit ovat luopuneet paperia koskevien kyseenalaisten ympäristöväitteiden esittämisestä kampanjassaan. Google käynnisti yhdessä erilaisia online- ja e-palveluja tarjoavien yhtiöiden kanssa hankkeen ”Go Paperless in 2013”, joka kannustaa yrityksiä luopumaan paperista.

Hankkeen tunnuslause oli ”Save money. Save time. Save trees”. Kampanjassa esitettiin Euroopan ja USA:n paperiteollisuuden sekä painoteollisuuden mielestä harhaanjohtavia väittämiä. Paperin puolesta toimiva kansainvälinen Two Sides -hanke lähetti asiasta avoimen kirjeen Googlen pääjohtaja Eric Schmidtille ja kehotti harkitsemaan uudelleen kampanjan sanomaa.

Googleen vetoaminen ja julkinen keskustelu kampanjasta ovat ilmeisesti vaikuttaneet, sillä kampanjan sanomaa on nyt muutettu. Kampanjan tunnuslause on poistettu ja sisältöä muutettu. Kampanja kuitenkin jatkuu ja sen tavoitteena on vähentää paperin käyttöä toimistoissa.

Usein esitetyn väitteen mukaan painettu viestintä rasittaa ympäristöä enemmän kuin sähköinen viestintä. Kuitenkin paperi on valmistettu uusiutuvasta luonnonvarasta hyvin ympäristöystävällisesti. Siitä tehdään tehokkaasti painotuotteita, joiden kierrätysaste on erittäin korkea. Painetun viestinnän ympäristövaikutukset tunnetaan hyvin.

Sähköinen viestintä kuluttaa paljon energiaa ja sen käyttämiseen tarvitaan elektronisia laitteita, joiden valmistamisen ympäristövaikutuksia ei kovin hyvin tunneta. Myös laitteiden kierrätys on vielä pitkälti ratkaisematon ongelma.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone