Flowmanille Graafinen Teollisuus Ry:n innovaatiopalkinto

27.9.2010 16:17Uutiset » Toimiala

flowman_logo

Flowmanin SaaS-palvelut sai Graafinen Teollisuus ry:n toista kertaa myöntämän valtakunnallisen Innovaatio-palkinnon. Flowman SaaS -konsepti on tuonut alalle uuden tavan toteuttaa kustantajan, mainostajan ja painon yhteistyötä Internetissä. Flowmanin SaaS-palvelut on kansainvälisestikin menestystä niittänyt konsepti, jolle on myönnetty myös Avainlippu-tunnus osoituksena Suomalaisesta alkuperästä.

Palkinto jaettiin viime viikolla Helsingin Messukeskuksessa, jossa järjestettiin 21.-24.9. ensimmäistä kertaa graafisen alan GrafTec-messutapahtuma. Messujen yhteydessä järjestettiin kirjapainoalalla jo perinteeksi muodostunut Kirjanpainajan päivä -seminaari, jonka yhteydessä tämän vuoden Innovaatio-palkinnot jaettiin. Flowmanin lisäksi innovaatiopalkinnon pokkasi Artprint Oy:n 100 konkaria -hanke, josta AGI:n nettiuutiset kertoi viime viikolla. Voit lukea uutisen tästä.

Flowman starttasi nykyisessä muodossaan kesällä 2002. Tuotekehitystä oli jo tuolloin tehty vuoden verran. Toiminnan ytimessä oli näkemys siitä, että alalla tulevaisuudessa sisällön tuotanto ja painaminen eriytyvät. Samalla tulee tapahtumaan painamisessa konsolidointia painojen yhdistyessä. Tämä laittaa varsinkin sanomalehtipainojen liiketoimintaprosesseja uusiksi, koska aiemman yhden tai muutaman lehden painamisen sijasta painoissa painetaan useita eri kustantajien lehtiä, syntyy lehtitehtaita. Flowman uskoi myös, että jatkossa internet on käytännössä ainoa siirtomedia aineiston lähettämiseen painoon. Näistä olettamuksista syntyi innovaatio, johon Flowmanin tuotteet pohjautuvat: Virtuaalimaailmassa toimiva repro- ja asiakaspalvelu.

– Matka innovaatiosta kaupalliseksi tuotteeksi ja tuotteesta menestystarinaksi on pitkä ja kivinen. Olettamukset toteutuivat aika lailla ennustetun mukaisesti . Onneksi Flowmanin vahva tuntemus Graafisen alan vaatimuksista helpotti työtämme. Muutoksen vauhti oli ehkä hitaampi kuin alussa uskottiin, mutta suunta oli oikea, kertoo Flowmanin toimitusjohtaja Petri Karjalainen.

– Se, että olimme suomalainen yritys, ei auttanut markkinoilla käytännössä paljonkaan. Suurten kansainvälisten tuotemerkkien asema oli niin vaikuttava, että tulokkaaseen suhtauduttiin epäillen. Onneksi markkinoilta löytyi myös ennakkoluulottomia asiakkaita. Innovaatiot tarvitsevat paitsi ideoita ja kehittäjiä, niin myös saman näkemyksen jakavia, maksavia asiakkaita.

Flowman Oy on Oululainen teknologiayhtiö, joka on erikoistunut automatisoimaan ja virtaviivaistamaan printtimedian liiketoimintaprosesseja. Yhtiö on menestyksekkäästi yhdistänyt suomalaisen teollisuusautomaation ja ohjelmisto-osaamisen kokemistaustaansa printtimediatuotannossa. Se tarjoaa asiakkailleen innovatiivisia ohjelmistopohjaisia ratkaisuja, jotka selkeästi tehostavat heidän toimintaansa. Flowmanin asiakkaina on pääasiassa lehtipainoja ja kustantajia, joukossa mm. Pohjoismaiden suurin sanomalehtitalo Sanoma Osakeyhtiö sekä yksi Kiinan suurimmista graafisen alan toimijoista, Leo Paper Group.

www.flowman.fi

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone