Finanssiala panostaa paljon ulkomainontaan

20.8.2018 08:49Uutiset » Toimiala
Ulkomainonta on kasvanut medioista eniten alkuvuonna. Kuva: Ulkomainosliitto.

Alkuvuosi on ollut voimakkaan kasvun aikaa ulkomainonnalle. Toimialoista erityisesti finanssiala on raportoinut merkittäviä kasvulukuja mediapanostuksiin. Elintarvikeala on silti edelleen suurin ulkomainonnan käyttäjä.

Ulkomainonta kirjasi kesäkuussa mediamainonnan määrän muutoksessa peräti 21,1 %:n kasvun vuoden 2017 vastaavaan aikaan verrattuna. Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ulkomainonnan kumulatiivinen kasvu on ollut medioista kaikkein suurinta (10,4 %).

Finanssiala on käyttänyt Kantar TNS.n mediatutkimusten mukaan 31,5 % enemmän euroja ulkomainontaan vuoden 2018 ensimmäisen kuuden kuukauden jaksolla. Vauhdikkainta on ollut rahoitusyhtiöiden kasvu. Myös vakuutusala on panostanut lisää ulkomainontaan.

Elintarvikealan mainonta kasvussa

TNS Kantarin tilastojen mukaan ulkomainonnan mainostajista suurin toimiala on edelleen elintarvikkeet. Noin joka viides ulkomainontaan sijoitettu mainoseuro tulee elintarvikebrändeiltä. Toimialan osuus on pysynyt viime vuodet samalla tasolla eli noin 20–22 %:ssa kokonaismarkkinoista.

Kun tähän lisätään vähittäiskaupan tekemä elintarvikemainonta, korostuu elintarvikkeiden toimialan merkitys ulkomainosyrityksille.

– Kaupan elintarvikemainonnan kasvu on ollut vuoden ensimmäisen puolen vuoden aikana 32 % ja brändimainonnan 7 %, Kantar TNS:n Client Director Marja Honkaniemi kertoo.

Vapaa-aika ja urheilu ovat ulkomainonnan näkökulmasta toiseksi tärkein liiketoimintasektori.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone