Ennätyksellinen iGen-vuosi Xeroxille

2.2.2017 07:02Uutiset » Toimiala
Yksi Xeroxin viime vuoden iGen5-kaupoista tehtiin Drupassa. Kuvassa Granon toimitusjohtaja Jaakko Hirvonen (vas.) ja Xeroxin johtaja Janne Tilli messutunnelmissa.

Xerox myi viime vuonna Suomeen peräti 11 kpl iGen-sarjan digitaalista painokonetta, joka on Suomen Xeroxin uusi iGen-myyntiennätys. Suurin osa (8 kpl) myydyistä laitteista edustaa uusinta iGen5-sarjaa. Ostajayritysten joukossa olivat muun muassa kaksi iGen-konetta ostaneet Juvenes Print ja Ifolor sekä Thick Stock -optiolla varustetun iGen5-koneen hankkinut Lightpress Kaarinasta.

Xeroxin tuotantoratkaisuista Pohjoismaissa vastaava johtaja Janne Tilli löytää syyt hyvään myyntivuoteen.
– Positiivisempi talouden kehitys näkyy nyt investointeina, kun yritykset näkevät tulevaisuuden aiempaa kirkkaampana. Samaan aikaan edellisvuosien aikana kasvanut ja patoutunut investointitarve alkaa purkautua, Tilli kertoo Print&Medialle ja jatkaa:
– Offsetpainamisessa sarjojen pituudet edelleen laskevat, jolloin pienempien sarjojen tekeminen tulee koko ajan kannattavammaksi digilaitteilla. Meidän suurin volyyminkasvu onkin tullut offsetpainotaloista. Kovan kilpailun myötä myös digipainamisen laite- ja käyttökustannukset ovat tulleet jonkin verran alaspäin, joka tietysti vauhdittaa laitemyyntiä.

Tilli odottaa kuluvalta vuodelta vähintään samanlaista myyntimäärää.
– Tavoitteena on myydä yhtä paljon. Kasvua haetaan erityisesti mustesuihkuteknologian painokoneista. Tonerteknologian puolella raskaan sarjan iGenin lisäksi meillä on vahvat vaihtoehdot keskiraskaan ja kevyemmän tuotannon tarpeisiin, esimerkiksi Versant 80/2100 sekä Color C60/70. Raskaan sarjan tuotantokoneissa olemme pitkään olleet markkinajohtaja, mutta haluamme menestyä nyt paremmin myös niin sanotussa entry production -kategoriassa.

Uusi organisaatiorakenne

Xerox muutti viime vuoden lopulla myyntiorganisaatiotaan yksinkertaisemmaksi, kun liiketoiminta-alueisiin pohjautuva organisaatio purettiin ja erilliset yksiköt laitettiin yhteen. Tuotantoratkaisuja myydään jatkossa entistä enemmän yhdessä kumppaneiden kanssa.
– Olemme moninkertaistaneet kanavakumppaneidemme tukena työskentelevien tuotantopuolen ammattilaisten määrän. Muutoksen avulla tuomme kumppanit entistä vahvemmin mukaan tuotantolaitteiden myyntiin ja koulutukseen. Muutos tuo paikallisuutta sekä parempaa asiakaspalvelua ja samalla uskon tämän tuottavan Xeroxille hyviä liiketoiminnallisia tuloksia, Tilli aprikoi.

– Hyvin mielenkiintoinen alue meille on myös mustesuihkuteknologia, jonka kehityksestä käytännössä jokainen asiakkaamme on ollut kiinnostunut. Jo nyt Xeroxin mustesuihkulaitteilla päästään oikeilla asetuksilla samaan laatutasoon tonerlaitteiden kanssa, mutta käyttökustannukset (esim. värimäärä) kääntävät vaakakuppia suuntaan tai toiseen. Esimerkiksi pienemmän väripeiton työt soveltuvat todella hyvin mustesuihkukoneille. Kehitys on kuitenkin jatkuvaa ja itsekin seuraan mielenkiinnolla miten ja kuinka nopeasti mustesuihkuteknologia kehittyy, Janne Tilli sanoo lopuksi.

Jarkko Hakola

Katso yrityksen Xerox estradisivu
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone