Digitaalisuus nostaa aikakauslehtien kokonaislukemista

17.9.2014 08:18Uutiset » Toimiala

Erityisesti digitaalisen lukemisen suuri 17,1 prosenttiyksikön kasvu on vauhdittanut aikakauslehtien kokonaislukemista Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) viimeisimmän mittauksen mukaan. KMT:ssä on keväästä 2011 lähtien seurattu puolivuosittain sekä lehtien painettua että digitaalista lukemista. Näin saadaan käsitys eri lehtinimikkeiden kokonaislukemisesta.

Uusimman KMT -tuloksen mukaan digilukeminen on korvaamassa hyvin painettujen lehtien pientä pudotusta. Aikakauslehtien kokonaislukeminen jäi viimeisimmässä, 16.9. julkistetussa KMT -mittauksessa vain 0,7 prosenttiyksikköä vuoden 2013 tuloksista.

– Talouselämän lehdissä ja ammattilehdissä kokonaislukemisen kasvu on ollut suurinta. Myös naistenlehdissä ja perhelehdissä kokonaistavoittavuus on kehittynyt myönteisesti. Naisten yleislehtien digilukeminen on kasvanut yli 30 ja perhelehtien digilukeminen lähes 30 prosenttiyksikköä, summaa tutkimusjohtaja Ville Rekula TNS Gallupista.

– Nyt aikakauslehtitalojen aktiivinen kehitystyö ja panostukset digiliiketoimintaan alkavat näkyä. Alalle on hankittu monipuolista osaamista, ja se näkyy niin viihde- kuin tietopohjaisen palvelutarjonnan lisääntymisenä. Blogiyhteisöt keräävät sitoutuneita yleisöjä erityisesti naistenlehdissä. Tilaajat ovat saaneet myös uusia arkistopalveluja. Painettua aikakauslehteä täydentävänä digipalvelut vahvistavat tunnettujen lehtibrändien kiinnostavuutta, uskoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo.

Kuva: Demi-lehti on palkittu digitaalisista innovaatioistaan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone