Digisisällöt tuovat lehdille lisää lukijoita

2.3.2017 07:54Uutiset » Toimiala
HS:n näköislehden aukeama 2.3.2017.

Osa lehtien lukemisesta siirtyy lehtibrändien digitaalisiin kanaviin, mikä näkyy lievänä laskutrendinä painettujen lehtien lukijamäärissä uusimman KMT-tutkimuksen mukaan. Digitaaliset sisällöt tuovat kuitenkin myös uusia lukijoita lehdille, ja monen brändin tavoittavuus on moninkertaistunut.

Kansallisessa mediatutkimuksessa (KMT) mitataan painetun lehden lukijamäärien lisäksi näköislehtien lukemista. Digitaalisten näköislehtien mittaaminen on nostanut lehtien lukijamäärää. Esimerkiksi Helsingin Sanomien näköislehteä lukee päivittäin lähes 100 000 ihmistä, joten painettu lehti ja näköislehti tavoittavat yhdessä 689 000 suomalaista. Näköislehtien lukijamäärät ovat olleet viime vuosina vahvassa kasvussa. Helsingin Sanomien näköislehden lukijamäärä kasvoi vuoden 2016 toisella vuosipuoliskolla 7,4 prosenttia.

Ilta-Sanomien näköislehti oli mukana mittauksessa ensimmäistä kertaa. Ilta-Sanomien näköislehdellä on päivittäin 55 000 lukijaa. Painettu lehti ja näköislehti tavoittavat yhdessä 430 000 lukijaa. KMT:n mukaan mitattujen sanomalehtien näköislehdet tuovat keskimäärin viisi prosenttia lisää lukijoita painetulle lehdelle.

Lehtibrändien kokonaistavoittavuus lasketaan yhdistämällä yhden painetun lehden ja kaiken digitaalisen sisällön viikkolukijamäärä. HS:n kokonaistavoittavuus on KMT:n mukaan yli 1,8 miljoonaa ja Ilta-Sanomien lähes 2,2 miljoonaa. Ilta-Sanomat jatkaa Sanoman tiedotteen mukaan iltapäivälehtien markkinajohtajana ja kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurimpana uutismediana. Helsingin Sanomat puolestaan on tilattavien päivälehtien ylivoimainen ykkönen ja erityisen vahva ydinalueellaan.

Painettu lehti on kuitenkin edelleen selkeästi suosituin käyttöliittymä KMT:n mukaan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone