Digitaalisen display-bannerimainonnan kasvu taittui

26.8.2015 08:28Uutiset » Toimiala

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 9,2 % edellisvuoteen verrattuna IAB Finlandin tilaston mukaan. Perinteisen display-bannerimainonnan kasvu on taittunut, ja panostukset siirtyvät entistä vahvemmin mobiili- ja videomainontaan.

Digitaaliseen mainontaan panostettiin vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 139,3 miljoonaa euroa. Digimainontaa kasvattavat erityisesti displayn mobiili- ja in-stream-videomainonnan panostusten lisääntyminen. Mobiilimainontaan panostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla lähes 41 % enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla vuotta aikaisemmin. In-stream-videomainonnan panostukset kasvoivat nekin lähes viidenneksellä.

Myös monissa muissa digimainonnan muodoissa nähtiin vahvaa kasvua vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Facebook-mainonnan panostukset kasvoivat 27 %, hakumainonnan ja hakemistojen panostukset 10 %. Panostukset luokiteltuihin ilmoituksiin pysyivät viime vuoden tasolla.

Kuva: Sanoma Flou-palvelu.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone