Digitaalinen mediamainonta valtaa alaa

21.12.2018 09:10Uutiset » Toimiala
Finanssialan mainonta on kasvanut nopeasti pikavippimainonnan ansiosta. Kuva: Verkkouutiset.

Digitaaliset mainontakanavat valtaavat markkinaosuutta printtimedioilta. Kehitys on jatkunut samana koko vuoden, eikä marraskuu tehnyt poikkeusta. Printin alamäki on vähentänyt koko mediamainonnan määrää tänä vuonna Suomessa.

TNS:n Ad Intelligencen uusimmat tilastot kertovat, että mediamainonta supistui marraskuussa 2,2 % printtimainonnan alamäen vuoksi. Myös radiomainonta supistui nyt viime vuoteen verrattuna. Kumulatiivisesti mediamainonta on supistunut tammi-marraskuussa 1,8 %, ja todennäköisesti koko vuonna päädytään miinusmerkkiseen lukuun.

Television mediamainonta on kumulatiivisesti juuri ja juuri plussalla. Radiomainonta, elokuvamainonta ja verkkomediamainonta ovat tänä vuonna kasvaneet 2,8–3,6 prosentin vauhdilla. Markkinoiden selvä voittaja on ulkomainonta, jonka kasvu oli peräti 14,3 % tammi-marraskuussa. Kasvua on siivittänyt digitaalisen ulkomainonnan nopea lisääntyminen.

Suomen kehitys on samanlaista kuin muissa kehittyneissä länsimaissa. Esimerkiksi Ruotsissa printtimainonta on supistunut, ja marraskuu oli hyvin huono kuukausi printille Black Fridaysta huolimatta. Kokonaisuutena mediamainonta on kuitenkin lisääntynyt Ruotsissa tänä vuonna 6,1 % digitaalisten kanavien kasvun myötä. Myös Ruotsissa ulkomainonnan kasvu on ollut vahvaa ja radiomainonta on menestynyt.

Printtimainonnan alamäkeen on varmasti vaikuttanut se, että merkittävistä toimialoista telepalveluiden ja kosmetiikan mainonta on supistunut selvästi tänä vuonna. Myös työpaikkailmoittelu on hyytynyt syksyllä.

Pikavippiyritysten mainontaa näkyy kaikkialla, ja finanssialan mainontapanostukset ovatkin kasvaneet tänä vuonna kumulatiivisesti lähes 30 %.

Reino Lantto

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone