Digilehdet tulevat painettujen rinnalle

19.9.2012 13:55Uutiset » Toimiala

Lukeminen

Juuri valmistuneen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 95 prosenttia 12 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee edelleen painettuja lehtiä. Samanaikaisesti erityisesti sanomalehtien digitaalisten sisältöjen lukeminen on yleistynyt ja erilaisten lukutapojen yhteiskäyttö lisääntynyt. Samaa lehteä saatetaan lukea aamulla painettuna ja pitkin päivää digitaalisena versiona.

Vaikka lähes kaikki suomalaiset lukevat painettuja lehtiä, asenteet digitaalisten lehtien ostamista kohtaan ovat muuttumassa myönteisimmiksi.

– Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan viime keväänä jo 15,6 prosenttia suomalaisista voisi ostaa tai tilata sähköisen sanoma- tai aikakauslehden. Erityisesti miehet ja alle 44-vuotiaat sekä korkeammin koulutetut vastaajat olivat tätä mieltä, sanoo yksikön johtaja Jukka Helske TNS Gallupilta.

Myös eläkeläisten keskuudessa on paljon niitä, jotka suhtautuvat myönteisesti digitaalisten lehtien ostamiseen. Lisäksi lähes joka kymmenes suomalainen sanoo hankkivansa sähköisen lukulaitteen lähitulevaisuudessa.

Levikintarkastus Oy:n tilaamassa Kansallisessa Mediatutkimuksessa seurataan ensisijaisesti painettujen lehtien lukijamäärien kehitystä. Vertailukelpoisten aikakauslehtien yhteenlaskettu lukijamäärä laski puolen vuoden takaiseen verrattuna -2,1 prosenttia ja sanomalehtien sekä niiden liitteiden -2,3 prosenttia. Uusimman KMT:n mukaan seitsenpäiväisistä sanomalehdistä suurimmat ovat Helsingin Sanomat, Aamulehti, Turun Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen ja Savon Sanomat. Tilattavista aikakauslehdistä kärkipaikat vievät Aku Ankka, ET-lehti, 7 päivää, Tekniikan Maailma, Kodin Kuvalehti ja Seura.

Kuva: FreeDigitalPhotos.net

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone