Black Friday kasvatti tuntuvasti mainosmyyntiä

28.11.2016 08:00Uutiset » Toimiala
Kuva: Reino Lantto.
Kuva: Reino Lantto.

Musta perjantai kasvatti selvästi ainakin sanomalehtien ilmoitusmyyntiä. Black Friday -mainonta on kasvanut tuntuvasti viime vuodesta Suomessa, kertovat Kärkimedia, Keskisuomalainen ja Alma Media.

Black Friday on nyt käsite Suomessa, sanoo 32:n sanomalehden ilmoitusmyyntiä edistävän Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell  M&M-lehdelle. Mustaan päivään liittyvä mainonta on aktivoitunut tänä vuonna selvästi. Se käynnistyi Jungellin mukaan jo viikkoa ennen päivää.

– Tällainen kaupallinen päivä piristää laajastikin mainonnan määrää viikko- ja viikonlopputasolla, Jungell kertoo.

Mustan perjantain ilmoittelun merkittävimmiksi mainostajiksi Jungell nostaa tekniikka-alan myymälät, kuten gigantit ja powerit. Black Friday on kuitenkin levittäytynyt toimialalta toiselle vauhdikkaasti. Esimerkiksi huonekaluala on nyt lähtenyt mukaan isoilla panostuksilla.

M&M kysyi Black Fridayn vaikutuksesta myös kahdelta mediatalolta, Keskisuomalaiselta ja Alma Medialta. Asiaa kommentoivat Keskisuomalaisen myyntijohtaja Timo Vilpponen ja Alma Media Solutionsin johtaja Tiina Järvilehto. Molemmat kertovat päivän vauhdittaneet tuntuvasti mainosmyyntiä, sekä printissä että digitaalisissa kanavissa.

Päivä näytti vauhdittavan myös osoitteettoman suoran lähettämistä ainakin pääkaupunkiseudulla.

Mainonta on ilmeisesti myös vaikuttanut, sillä Gigantti kertoi myyneensä perjantaina 17 miljoonalla eurolla, kun edellinen perjantai tuotti 10,4 miljoonaa euroa. Verkkokaupoissakin riitti kävijöitä ja Paytrail arvioi suomalaisten verkkokauppojen myynnin kaksinkertaistuneen perjantaina tavalliseen määrään verrattuna.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone