Art-Printille mittava Heidelberg-investointi

29.4.2008 14:25Uutiset » Toimiala

Art-Print Oy on tilannut Helsingin painotaloonsa Heidelbergiltä ensimmäisenä Suomessa 8-värisen Speedmaster XL 105 -arkkipainokoneen.

Art-Printin Helsingin painotalon tuotannosta noin puolet on taidekirjoja, toinen puoli on korkealaatuisia aikakauslehtiä ja mainospainotuotteita. Tuotannon tehokkuudessa ja korkeassa laadussa Art-Print on ollut pioneeri jo kauan, mistä osaltaan kertoo 12 vuotta sitten huomiota herättänyt investointi 8-väriseen Heidelberg Speedmaster SM 102 -painokoneeseen.

Painokoneet kehityksensä huipulla?

– Tehokkuudella oli investointipäätöksessämme keskeinen merkitys. Luonnollisesti laadun piti myös olla kunnossa, sanoo Art-Print Oy:n toimitusjohtaja Jari Lähdemäki.

– Olemme kehittäneet tuotantomme tehokkuutta järjestelmällisesti repron prosesseista lähtien. Painokoneissa tutkimme kaikki vaihtoehdot ja hyvien kokemusten ja vakuuttavien näyttöjen perusteella päätös oli selkeä.

– Näyttää siltä, että arkkipainokoneet ovat saavuttaneet sen tehokkuuden, mitä ajatella saattaa. Kuntoonlaiton nopeudessa erot koneiden välillä ovat enää minuutin osia. Tehokkuus tuskin voi olla siitä kiinni, kestääkö kuntoonlaitto 4 vai 5 minuuttia. Käytännön tilanteiden hoituminen ja organisaatio ovat nyt ratkaisevassa asemassa. Aikaisemmin esimerkiksi siirrettiin esiasettelutiedot kortilla koneelle, nyt kuntoonlaitto ja kaikki asetukset määritellään jo työtä hinnoiteltaessa, jatkaa Lähdemäki.

Suora kone ei vaihtoehto

Art-Print tutki investointia suunnitellessaan myös suorat koneet, kuten 5-väriä + lakka -vaihtoehdon. Lähdemäen mukaan he ovat kuitenkin olleet jo niin kauan – 12 vuotta – pioneereja kääntölaitepainamisessa, että suoraa konetta ei käytännössä voinut edes ajatella.

– Suorien vaihtoehtojen tutkiminen vahvisti käsityksemme siitä, että saamme kääntölaitekoneesta kaiken hyödyn irti. Osaamisemme kääntölaitepainamisessa on valovuosia edellä kilpailijoita ja myös asiakkaat ja työt ovat pitkälle valikoituneet tämän konetyypin vahvuuksien mukaan, vahvistaa Art-Printin kehityspäällikkö Vesa Salovaara.

Uusi kone on miesten mukaan varustettu laajimmalla käytettävissä olevalla automaatiotasolla. Painaja tuo paperipakan ja levyt koneelle. Automatiikka vaihtaa levyt ja säätää kaikki esiasetukset ilmaratoja myöden paikalleen valitun paperilaadun mukaisesti. Lisäksi koneen automatiikassa on oppivaa älyä, joka huomioi toistuvasti samaan suuntaan tapahtuvat korjaavat säädöt.

Heidelberg oli selkeä valinta

Lähdemäki kertoo, että Art-Print on Heidelberg-talo jälkikäsittelyä myöten.
– Myös Ylivieskan yksikkömme on täysin Heidelberg-konekannassa, samoin osakkuusyhtiömme Reusner As:n prepress-teknologia Tallinnassa. Seuraava kunnianhimoinen tavoitteemme on tehdä asiakkaan ja painokoneen välimatkasta mahdollisimman lyhyt. Myös tässä Heidelbergin tavoitteet ovat yhtenevät kanssamme ja yhdessä saamme varmasti kokonaisuudesta tehokkaan.

Kuvassa:

Art-Printin projektiryhmä käänsi jokaisen kiven vaihtoehtoja tutkiessaan. Kuvassa ollaan perehtymässä Heidelbergin valmistusteknologiaan Heidelbergissä. Kuvassa (vas.) Heidelbergin Katja Max-Floreth, Art-Printin tuotantopäällikkö Pertti Pylvänäinen, kehityspäällikkö Vesa Salovaara, toimitusjohtaja Jari Lähdemäki, painaja Hannu Hallikainen sekä Heidelberg Finlandin myyntipäällikkö Markku Mäkinen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone