Alma Median alkuvuosi viime vuoden tasolla

21.4.2020 08:33Uutiset » Toimiala
Alma Median liiketoiminnan kehitys oli vuoden 2020 alussa vakaata, sanoo toimitusjohtaja Kai Telanne. Kuva: Alma Media.

Alma Median jatkuvien toimintojen liikevaihto ja oikaistu liikevoitto olivat tammi-maaliskuussa edellisen vuoden tasolla. Koronaepidemialla on merkittävä liikevaihtoa ja liikevoittoa heikentävä vaikutus tuleville kuukausille. Yhtiön mukaan vallitsevassa poikkeustilanteessa digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kuluttaminen on yleisesti kasvanut merkittävästi.

Alma Median osavuosikatsauksessa keskitytään jatkuvien toimintojen näkymiin. Alma Media tiedotti 11.2.2020 alueellisen liiketoiminnan ja painoliiketoiminnan myynnistä Sanoma Media Finland Oy:lle. Yhtiö raportoi myytävän liiketoiminnan lopetettuna toimintona. Liikevaihto jatkuvista toiminnoista oli tammi-maaliskuussa vertailukauden tasolla 61,9 (62,1) milj. euroa.

Koronavirusepidemian arvioidaan osavuosikatsauksessa muuttavan kuluttajakäyttäytymistä pysyvästi ja kiihdyttävän digitaalisten palveluiden kysyntää. Median rakennemuutoksen odotetaan tämän johdosta jatkuvan ja entisestään voimistuvan. Datan, analytiikan, koneoppimisen ja automaation merkitys lisääntyy vaatien kasvavia panostuksia teknologiainvestointeihin.

Digitaalisessa mainonnassa haku- ja sosiaalisen median mainonnan, mobiili- ja videomainonnan sekä sisältömarkkinoinnin odotetaan edelleen kasvavan nopeimmin.