Alma Media ostaa markkinapaikka Nettixin Otavalta

5.3.2021 09:13Uutiset » Toimiala
Verkon markkinapaikat, some ja automerkkien sekä myyjien sivustot ovat erittäin tärkeitä elementtejä autokaupassa. Saka on ollut yksi nopeimmin kasvavista toimijoista autokaupassa viime vuosina. Kuva: Saka.

Alma Media on 5.3.2021 solminut Otava-konsernin kanssa sopimuksen Nettix Oy:n osakekannan ostamisesta. Kaupalla Alma Media kertoo vahvistavansa asemaansa markkinapaikkaliiketoiminnassa Suomessa erityisesti autoilun ja liikkumisen palveluissa. Lisäksi hankinta avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa vuokraus- ja leasingtoiminnassa.

Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2020 22,5 miljoonaa euroa, käyttökate 11,2 miljoonaa euroa ja liikevoitto 10,0 miljoonaa euroa. Ostettavan liiketoiminnan velaton kauppahinta on 170 miljoonaa euroa.

Nettix Oy:n liiketoiminta käsittää tiedotteen mukaan Suomen johtavat moottorialan markkinapaikat, kuten Nettiauton, Nettikoneen ja Nettimoton. Ne tavoittavat viikoittain 2,5 miljoonaa suomalaista. Vuonna 2020 markkinapaikat muodostivat Nettix Oy:n liikevaihdosta 81 prosenttia. Nettix-yhtiöön kuuluvat lisäksi kone- ja kuljetusalan johtava ammattimedia Konepörssi sekä uutispalvelu Ampparit.

Markkinapaikat jo 41 % liikevaihdosta

Yrityskaupan myötä Alma Median markkinapaikkaliiketoiminnan liikevaihto Suomessa on noin 46 miljoonaa euroa. Kansainväliset liiketoiminnot huomioiden markkinapaikkaliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta on noin 41 prosenttia. Alma Medialla on asuntokaupan markkinapaikka Etuovi ja asuntovuokrauksen markkinapaikka Vuokraovi, autojen markkinapaikka Autotalli sekä toimialan yrityksiä palvelevat asuntokaupan ja autokaupan myynnin järjestelmät. Toimintaa tukevat vertailupalvelut, kuten Autojerry, Urakkamaailma ja Etua.

– Nettix-kauppa on tärkeä askel digitaaliseen mediaan ja palveluihin keskittyvässä strategiassamme. Se vahvistaa asemaamme meille strategisesti merkittävällä autoilun ja liikkumisen toimialalla Suomessa. Nettix:n digitaalinen ja hyvin skaalautuva liiketoimintamalli mahdollistaa kannattavan kasvun ja uusille liiketoiminta-alueille laajentumisen, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.