Alma Media onnistui digimuutoksessa 2019

25.2.2019 19:50Uutiset » Toimiala
Alma Media haluaa kasvaa digitaalisessa liiketoiminnassa markkinoita nopeammin, sanoo toimitusjohtaja Kai Telanne. Kuva: Alma Media.

Alma Media on onnistunut digimuutoksessa monia muita mediayhtiöitä paremmin. Digitaalinen liiketoiminta muodosti lähes puolet konsernin liikevaihdosta ja 3/4 oikaistusta liikevoitosta vuonna 2018. Yrityksen tavoitteena on edelleen kasvaa ja erityisesti digitaalisessa liiketoiminnassa markkinoita nopeammin, sanoo toimitusjohtaja Kai Telanne.

Alma Median liikevaihto laski viime vuonna 3,5 prosenttia ja oli 354,6 milj. euroa. Konsernin kannattavuus kuitenkin parani selvästi ja oikaistu liikevoitto oli 57,3 milj. euroa.

– Olemme strategiamme mukaisesti tehostaneet painetun median liiketoimintaa sekä investoineet erityisesti kansainvälisen digitaalisen liiketoiminnan laajentamiseen. Lisäksi olemme myyneet kannattamattomia tai heikosti kannattavia toimintoja, Telanne sanoo.

Kovin tuloskirittäjä oli jälleen kerran Alma Markets 33 prosentin liikevoittomarginaalilla.

Alma Talentissa fokusointi ydinliiketoimintaan jatkui ja transformaatio kohti digitaalisia median ja palveluiden liiketoimintamalleja edistyi. Digitaalinen sisältömyynti kehittyi hyvin useissa medioissa. Kauppalehden digisisältötuottojen kasvu kompensoi painetun median sisältötuottojen laskun vuonna 2018.

Myös tapahtuma- ja kirjaliiketoiminta sekä digitaalinen mainosmyynti Suomessa kehittyivät myönteisesti.

Alma Consumerissa toimenpiteet julkaisutoiminnan kannattavuuden turvaamiseksi jatkuivat. Painetun median mainosmyynti laski, joskin yleistä markkinakehitystä hitaammin. Vastaavasti segmentin digitaalinen mainosmyynti kasvoi markkinaa nopeammin, erityisesti videomainonta, ohjelmallinen ostaminen sekä sisältömarkkinointi. Alma Consumerin alue- ja paikallismedioiden digitilausmyynti on kehittynyt lupaavasti.