Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Alma Media hyötyi rekrytointimarkkinoista 2021

16.2.2022 08:43Uutiset » Toimiala

Rekrytointiliiketoiminta ja yritysostot kasvattivat selvästi Alma Median liikevaihtoa ja -voittoa 2021. Tilinpäätöstiedotteen mukaan konsernin liikevaihto kasvoi 19,6 % ja oli 275,4 milj. euroa. Liikevoitto kasvoi 31,7 % ja tase vahvistui.

Alma Medialla oli kaiken kaikkiaan erinomainen vuosi 2021. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi edelleen ja oli 77 %. Alma Media osti viime vuonna Nettix-markkinapaikat Otava Medialta. Markkinapaikat tuottivat viime vuonna liikevaihtoa jo 116 milj. euroa ja mediat 102 milj. euroa. Palveluliikevaihto oli 57 milj. euroa.

Markkinapaikkojen liikevaihdon kasvuun vaikuttivat rekrytointikysynnän voimakas elpyminen, asuntokaupan kasvu sekä Nettix-yritysosto. Median liikevaihtoa kasvattivat edelleen hyvänä jatkunut digitaalisen sisältömyynnin kehitys sekä voimakkaasti elpynyt mainonta. Palveluliikevaihdon kasvuun vaikuttivat hankitut liiketoiminnot ja digitaalisten palveluiden hyvä kehitys.

Alma Career-liiketoiminnan liikevaihto nousi rekrytointipalvelujen kasvun ansiosta 31 % ja oli 82,2 milj. euroa. Alma Talent -liiketoimintakin kasvoi 4,8 % ja nousi 99,7 milj. euroon. Alma Consumer -liiketoiminnan kasvu oli vahva 35,2 % ja liikevaihtoa kertyi 94,5 milj. euroa.

Kannattavuustavoitteita nostetaan

Alma Median hallitus on päättänyt päivittää konsernin pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan, jotka liittyvät yhtiön liiketoiminnan kasvuun, kannattavuuteen ja vakavaraisuuteen. Yhtiö nostaa kannattavuustavoitettaan oikaistun liikevoittomarginaalin osalta aiemmasta yli 20 prosentin tavoitteesta yli 25 prosenttiin. Kasvun ja vakavaraisuuden osalta tavoitteet pysyvät aiemmissa tavoitteissa.

Oikaistun liikevoittomarginaalin tavoitteen nosto kuvastaa tiedotteen mukaan parantunutta kannattavuutta, joka johtuu muun muassa koronaepidemiasta palautumisen nopeudesta sekä digitaalisen markkinapaikkaliiketoiminnan korkeammasta suhteellisesta kannattavuudesta ja sen kasvaneesta osuudesta yhtiön liiketoiminnassa.

Share: