Alma keskittyy digiiin ja valtakunnallisiin lehtiin

11.2.2020 16:18Uutiset » Toimiala
Toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan Alma Media aikoo panostaa erityisesti digiliiketoimintaan. Kuva: Alma Media.

Yrityskaupan toteuduttua Alma Median tärkeimmät kasvualueet ovat digitaaliset markkinapaikat Suomessa ja kansainvälisesti, valtakunnallinen kuluttajamedia- (Iltalehti) ja palveluliiketoiminta, talous- ja ammattimedia (muun muassa Kauppalehti ja Talouselämä) sekä yrityksille suunnatut palvelut.

– Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

Kaupan myötä digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta nousee noin 67 prosenttiin. Yhtiön riippuvuus painetusta mediasta pienenee merkittävästi.

– Kauppa vahvistaa tasettamme ja saamme lisää resursseja uusiin liiketoiminta-avauksiin sekä yritysjärjestelyihin. Olemme löytäneet hyvän media-alaa tuntevan ostajan, jolla on resurssit turvata alueellisen medialiiketoiminnan elinkaari ja kehittyminen, jatkaa Telanne.

Alma Media on luopunut aiemmin myös jakeluliiketoiminnasta myymällä Alma Consumer -liiketoimintayksikköön kuuluneen jakeluliiketoimintansa Postille kesällä 2019.