Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

AlfaTV lopetti – television pudotuspeli jatkuu

29.11.2022 08:00Uutiset » Toimiala

AlfaTV:n televisiokanava sammui maanantaina 28.11. Kanavan taustayhtiö Brilliance Communication hakeutui konkurssiin perjantaina menetettyään oman pääomansa. Suomessa on televisiokanavia silmin nähden liikaa, eikä mainosrahaa riitä kaikille. Pudotuspeli tulee todennäköisesti jatkumaan kanavien lopettamisena.

Monien tv-kanavien takana on isoja mediayhtiötä, jotka voivat järjestellä kanavapalettiaan uusiksi tarpeen mukaan. Ne pystyvät myös myymään mainostilaa keskitetysti moneen kanavaan. Pienet mediayhtiöt ovat ahtaassa raossa sekä televisiossa että radiotoiminnassa.

AlfaTV yritti kasvattaa mm. uutistoimintaansa ja haki omistajiksi sijoittajia. Yrityksellä oli vuonna 2021 kaksi osakeantia. Ensin se keräsi suunnatulla annilla miljoona euroa ankkurisijoittajilta ja sen jälkeen 2,95 miljoonaa euroa yleisöannilla. Annit olivat varsin suuria, kun vertaa niitä liikevaihtoon.

Brilliance Communications Oy pystyi kasvamaan vuosina 2019–2020 ja nousi 2,7 miljoonan euron liikevaihtoon 2020. Tuloskin oli suunnilleen nollassa. Vuonna 2021 liikevaihto kuitenkin laski noin 26 % ja liiketulos putosi 3,3 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Osakeannin ansiosta omaa pääomaa oli kuitenkin vuoden 2021 lopussa jäljellä 0,6 miljoonaa euroa. Kun uutta rahoitusta ei löynyt, ajauduttiin konkurssiin.

INEZ Media vahvasti tappiolla

AlfaTV ei onnistunut tekemään läpimurtoa television mediamarkkinoilla. Toisen pienen yrittäjävetoisen tv-kanavan tilanne näyttää samanlaiselta. INEZ TV on toiminut vuodesta 2019, ja tehnyt tähän mennessä vahvasti tappiota. Kanavan takana on mediayhtiö INEZ Media, jonka taustayhtiö on SomeTV Oy.

INEZ Media kertoo olevansa Suomen ainoa mediatalo, joka keskittyy Y ja Z sukupolveen (15-34v.) monikanavaisella sisällöllä. Sisältöjä jalkautetaan televisiokanavan ja applikaation lisäksi monikanavaisesti myös sosiaalisen median kanaviin sekä vaikuttajien tileille.

INEZ Media aloitti tv-lähetykset toukokuussa 2019 kanavapaikalla 19 sekä 39. Kyseessä on median mukaan ainutlaatuinen viihdekonsepti, joka yhdistää perinteisen television ja modernin sosiaalisen median viihdekokonaisuudeksi, josta katsojan on helppo nauttia.

INEZ TV ei kuitenkaan ole saavuttanut suuria katsojamääriä eikä riittävästi mainostajia. SomeTV Oy:n liikevaihto oli tilikaudella 2020/09 vain 188 000 euroa ja seuraavalla tilikaudella se romahti 97 000 euroon. Tappiota on tullut kolmelta viime tilikaudelta yhteensä 2,4 miljoonaa euroa.

Reino Lantto

Array
Share: