Aikakausmedioiden digimainonta kasvaa nopeasti

23.5.2016 09:29Uutiset » Toimiala

Aikakausmedia-some-puhelin

Digitaalisen mainonnan määrä aikakausmedioissa on kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana huomattavasti. Se on jo merkittävä tulonlähde, sillä lähes joka viides mainoseuro saadaan digimainonnasta. Vuonna 2013 digin osuus mainostuloista oli noin 10 prosenttia.

Vuonna 2015 aikakausmedioiden kustantajat myivät Aikakakausmedian selvityksen mukaan digimainontaa 18,3 miljoonalla eurolla, mikä on 13 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuonna 2014 kasvua oli peräti 28,6 prosenttia.

Digitaalisen mainonnan lisäksi mainostajat hyödyntävät aikakausmedioiden yleisöjä entistä monipuolisemmin, ja esimerkiksi erilaiset lukijatapahtumat ovat nouseva trendi. Esimerkkejä löytyy niin maailmalta kuin kotimaastakin.

Kotimaisia esimerkkejä on esimerkiksi Otavamedian Dekon ja TM Rakennusmaailman yhteistyö Asuntomessujen kanssa. Myös A-lehdet on lanseerannut uusia tapahtumakonsepteja, kuten Imagen kirjoittajakoulun ja Imagen elokuvakerhon. Lisäksi Avun lukijoille järjestetään terveysaiheisia risteilyjä.

Myös sosiaalinen media on nykyisin oleellinen osa aikakausmedioiden toimintaa ja näkyvyyttä. Parhaimmillaan lehden ympärille rakentuu tiivis yhteisö, joka on aktiivinen ja sitoutunut lehteen. Aikakausmedioilla oli somessa lähes kahden miljoonan yleisö tammikuussa 2016 Aikakausmedian selvityksen mukaan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone