Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Aikakauslehtien määrä kasvaa edelleen

20.12.2013 09:57Uutiset » Toimiala

Vuosi 2013 ei osoittanut hiipumista uusien aikakauslehtien lanseerauksessa. Uusia lehtiä lanseerattiin Aikakausmedian mukaan 30, joka ylittää pitkän ajan keskiarvon. Lehtiä poistuu valikoimasta vuosittain alle 10. Suomi jatkaa kärkimaana aikakauslehtien määrässä suhteessa väestön määrään.

Uusi ilmiö aikakauslehtimarkkinoilla ovat teemalehdet, jotka ovat kiinteä osa tunnettua lehtibrändiä ja jotka ilmestyvät 1 – 2 kertaa vuodessa. Teemalehtien painokset ovat suuria eli 50 000 – 125 000. Osa niistä on pelkästään irtonumeromyynnissä. Suurin osa uutuuksista on yleisölehtiä ja vain kaksi ammatti- ja järjestölehteä. Harrastelehdet ovat edelleenkin suurin ryhmä uusista yleisölehdistä.

– Se, että uusien aikakauslehtien määrä on ylittänyt viime vuosina toistuvasti pitkän aikavälin keskiarvot, kuvaa hyvin alan nykytilannetta. Painettu aikakauslehti on edelleen elinvoimainen ja uudistuva. Painetuissa lehdissä kuluttajia kiinnostavat entistä erikoistuneemmat sisällöt, ja niistä he ovat valmiita maksamaan, kertoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo. Hänen mukaansa uudistuminen on maailmanlaajuinen ilmiö. Muun muassa Yhdysvalloissa lanseerattiin marraskuun loppuun mennessä peräti 777 uutta aikakauslehteä.

Kuvassa yksi vuoden 2013 uusista lehdistä, Noste.

Share: