3D-tulostamisen markkinat teollistuvat

15.8.2016 09:35Uutiset » Toimiala
Nike on valmistanut – tai tulostanut – Rion olympiakisoihin pikajuoksija Allyson Felixin tossut 3d-tekniikalla.
Nike on valmistanut Rion olympiakisoihin pikajuoksija Allyson Felixin tossut 3D-tekniikalla.

3D-tulostamisen markkinat kasvavat erittäin nopeasti lähivuosina IDC:n ennusteen mukaan. Kasvu on nopeinta teollisissa sovelluksissa ja hitaampaa kuluttajamarkkinoilla.

IDC ennustaa 3D-tulostamisen markkinan kasvavan yli kaksinkertaisiksi vuoden 2016 markkinasta, joka on 15,9 miljardia dollaria. Keskimääräinen vuosikasvu olisi 24,1 % vuosina 2015–2020, ja markkinan koko nousisi jo 35,4 miljardiin dollariin.

Markkinoista lähes puolet on laitteiden ja tarvikkeiden markkinaa, mutta ohjelmistojen ja palveluiden kysyntä kasvaa sekin huomattavasti. Tätä kysyntää vauhdittavat tekniikan nopeasti lisääntyvä käyttö prototyyppien ja tuotteiden suunnittelussa.

IDC:n mukaan suurin markkina 3D-tulostamiselle on nyt autojen suunnittelu ja nopea prototyyppien tulostus. Tämä markkina on vuonna 2016 yli 4 miljardia dollaria. Toiseksi suurin markkina on lentokoneiden ja puolustusvälineiden osien tulostus (lähes 2,4 miljardia). Myös hammashoidon markkina on kasvanut suureksi.

Canonin Projet 660 Pro 3d-tulostin.
Canonin Projet 660 Pro 3D-tulostin. Laite perustuu 3D Systemsin teknologiaan, jota Canon jälleenmyy omalla brändillään.

– Asiakkaiden investoinnit 3D-tulostamiseen seuraavat markkinan muutosta kuluttajien massamarkkinasta holististen ratkaisujen suuntaan, jotka mahdollistavat korkeamman tason ja kannattavammat käyttötarkoitukset, sanoo johtaja Christopher Chute IDC:ltä.

Teollisuuden innovointi on keskeinen markkinoiden suunnannäyttäjä, ja siksi komponenttien valmistus tuottaa IDC:n mukaan noin 56 % 3D-tulostamisen globaaleista tulovirroista 2016. Kuluttajatuotteiden tulostamisen markkina on sen sijaan jo kypsynyt ja kasvaa enää kohtuullisesti.

IDC:n ennusteet löytyvät Worldwide Semiannual 3D Printing Spending Guide -julkaisusta.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone