Pakkauspainamisen kasvu jatkuu lähivuosina

20.11.2020 10:12Uutiset » Pakkaukset
Unilever on lanseerannut tänä vuonna uuden Ingmanin jäätelöpakkauksen, jossa käytetään Stora Enson kartonkia ja biomuovista tehtyä suojakerrosta. Kuva: Stora Enso.

Pandemia on hidastanut pakkauspainamisen markkinoiden kasvua tänä vuonna, mutta kasvu tulee jatkumaan seuraavan viiden vuoden aikana Smithersin uuden tutkimusraportin mukaan. Markkinat kasvavat keskimäärin 2,6 % vuodessa.

Koronapandemia on The Future of Package Printing to 2025 -raportin mukaan vaikuttanut paljon vähemmän pakkauspainamisen volyymiin kuin julkaisujen ja kaupallisen painamisen määrään. Vuonna 2020 pakkauspainamisen markkinan arvo nousee hieman ja on arviolta 431,6 miljardia USA:n dollaria.

Suurin markkina pakkauspainamisessa on aaltopahvissa, jonka osuus on tänä vuonna 30,1 %. Taivekartonki on toiseksi suurin markkina ja sen osuus on 24,9 %. Molemmat markkinat ovat hyötyneet pandemiasta ja kysynnän muutoksista. Kasvua on tullut elintarvikkeiden ja juomien pakkauksista sekä verkkokaupan pakkauksista, joiden kysyntä on kasvanut 40 % tänä vuonna.

Perinteiset painotekniikat dominoivat yhä

Painamisen tekniikoissa fleksopainaminen on pitänyt hyvin pintansa aaltopahvissa ja sillä painetaan lähes 80 % näiden pakkauksien volyymistä. Mustesuihku on kuitenkin tällä alueella nopeimmin kasvava tekniikka.

Kartonkipakkauksissa offset on edelleen dominoiva tekniikka ja sen osuus markkinan arvosta on noin 75 %. Digitaalinen kartonkipainaminen kasvaa kuitenkin nopeasti, ja sekä tooneri että inkjet valtaavat alaa.

Sekä aaltopahvi että kartonki hyötyvät raportin mukaan materiaaleina siitä, että kestävään kehitykseen kiinnitetään huomiota entistä enemmän. Uudet barrieerimateriaalit edistävät kartongin käyttöä pakkauksissa.