Koronapandemia muuttaa ostokäyttäytymistä

18.3.2021 10:41Uutiset » Pakkaukset
Esko on julkaissut ilmaisen e-kirjan koronapandemian vaikutuksista pakkausalaan. Kuva: Esko.

Koronapandemia muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä, ennustaa pakkausalan ohjelmistoja ja laitteistoja tarjoava Esko-yritys. Sen markkinointijohtaja Jan De Roeck sanoo muutosten vaikuttavan merkittävästi pakkausalaan ja kauppaan.

De Roeck esiintyi Marvacon Power of Sustainability -webinaarissa 17.3. Hänen mukaansa kuluttajia kiinnostavat nyt aiempaa enemmän tuotteen hyvä saatavuus ja löytyminen verkkokaupasta. Erikoisemmat tuotteet eivät enää ole yhtä suosittuja, ja kuluttajien hintatietoisuus on kasvanut. Nyt halutaan edullisempia tuotteita, jotka ovat hintansa arvoisia.

Kuluttajat arvostavat myös hygieniaa entistä enemmän, mikä on johtanut esimerkiksi muovin lisääntyvään käyttöön yksittäispakkauksissa ja esimerkiksi hedelmien sekä vihannesten myynnissä. Myös terveys ja hyvinvointi ovat vahvoja teemoja kuluttajien ostoskäyttäytymisessä.

Brändit ovat De Roeckin mukaan vastanneet kysynnän muutoksiin lisäämällä tuotteiden saatavuutta verkkokaupassa, puolustamalla hinnoittelulla brändien asema, lanseeraamalla lisää pakattuja bulkkituotteita ja tuomalla pakkauksissa esiin ympäristöystävällisyyttä.

Esko on julkaissut e-kirjan koronapandemian vaikutuksista pakkausalaan. Se on saatavilla ilmaiseksi verkosta.

Marvacon webinaari oli järjestetty yhdessä UPM erikoispapereita tuottavan yksikön kanssa. UPM on lanseerannut lisää erikoispapereita, joiden avulla voidaan vähentää muovin käyttöä pakkauksissa.

Share: