Kertakäyttöpakkausten määrä kasvussa

17.11.2020 14:00Uutiset » Pakkaukset
Noutoruokaan sopii mm. tämä uusi Aegle Barrier Plus -pakkaus. Kuva: Kotkamills.

Kertakäyttöisten pakkausten määrä on kasvussa useiden eri tekijöiden takia. Niitä ovat esimerkiksi noutoruoan kulutuksen kasvu kaupungeissa ja verkkokaupan lisääntyminen. Myös ruokakaupoissa yhden hengen lounasannokset, snack-tuotteet ja salaattibuffetit ovat lisänneet pakkaustarvetta.

Åbo Akademin kulutuskulttuurin tutkija, PackageHeroes-hankkeessa työskentelevän Kirsi Sonck-Raution mukaan pakkausjätteen määrää kasvattavat esimerkiksi noutoruoan kulutuksen kasvu kaupungeissa ja verkkokaupan lisääntyminen. Myös ruokakaupoissa yhden hengen lounasannokset, snack-tuotteet ja salaattibuffetit ovat lisänneet pakkaustarvetta.

Åbo Akademissa on selvitty kuluttajien käsityksiä elintarvikepakkauksista koronapandemian aikana.

– Tuloksia ei ole vielä ehditty analysoida, mutta alustavasti voidaan sanoa, että kuluttajat arvioivat oman pakkaamisen pandemia-aikana lisääntyneen. Vastatrendinä ihmisillä on kuitenkin halua turhan pakkaamisen ja muovin käytön vähentämiseen, Kirsi Sonck-Rautio kertoo.

Monille kertakäyttötuotteille, kuten take away -kahvimukeille, salaattirasioille ja postituspakkauksille, löytyy jo kestokäyttöisiä vaihtoehtoja. VTT:n koordinoimassa Package Heroes hankkeessa tutkitaan uusia kestävämpiä elintarvikepakkausratkaisuja. Yhtenä mahdollisuutena on pohdittu panttijärjestelmän kehittämistä noutoruoka- ja take away pakkauksille. Kirsi Sonck-Raution mukaan panttipakkaukset voisivat helpottaa ihmisten arkea vähentämällä muoviroskan määrää ja vapauttamalla tilaa kotoa.

Suomalaisten jätekuorma ja pakkausten määrä ovat Tilastokeskuksen tietojen mukaan kasvaneet viime vuosina. Kasvu ei johdu väestön kasvusta, vaan jätteiden määrä on kasvanut myös suhteessa väkilukuun. Euroopan jätteen vähentämisen viikolla 21.-29.11.2020 halutaan kannustaa yritykset ja kuluttajat etsimään vaihtoehtoja kertakäyttötuotteille ja pakkauksille ja vähentämään ylipäätään kertakäyttökulutusta. Suomessa viikkoa koordinoivat Motiva ja Ekokumppanit.