Jospak hakee kasvua vientimarkkinoilta

5.1.2021 13:34Uutiset » Pakkaukset
Palkittu Jospak-vuoka mahdollistaa jopa 85 % säästön muovin käytössä. Kuva: Jospak.

Kuitupohjaisia elintarvikepakkauksia kehittävä Jospak Oy hakee lisää kasvua erityisesti vientimarkkinoilta. Yrityksen uutena toimitusjohtajana on 4.1.2021 aloittanut Janne Sokajärvi.

Yrityksen tavoitteena on tiedotteen mukaan vakiinnuttaa asemansa kansainvälisten elintarviketoimijoiden luotettuna, ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien toimittajana. Nykyinen toimitusjohtaja Tarja Heikkilä jatkaa myynti- ja markkinointijohtajana.

Kansainvälistymisstrategia ja Jospakin oman teknologian kehityksen rooli osana strategiaa ovat Sokajärven keskeisimmät tehtävät. Hän on aiemmin työskennellyt hankinta- ja logistiikkajohtajana Wihuri Oy:ssä sekä Tuko Logistics Osuuskunnassa.

Jospak on kasvanut merkittävästi viime vuosina sen oman tuote- ja teknologiakehityksen mahdollistaessa jatkuvasti tehokkaamman toiminnan. Myynnistä 2020 yli 90 % suuntautui vientimarkkinoille ja 2021 haetaan kasvua sekä Suomesta että kansainvälisesti.

Jospakin kehittämän pakkausinnovaation ansiosta kartonkinen elintarviketeollisuuden vuoka voidaan päällystää vain ohuella muovikalvolla. Vuoka vähentää muovin tarvetta 85 % vastaaviin kokomuovisiin pakkauksiin verrattuja ja soveltuu suoraan elintarviketeollisuuden nykyisille tuotantolinjoille.

Vuonna 2020 yrityksen liikevaihdon arvioidaan olevan lähellä 1 milj. auroa. Yritys työllistää 15 henkilöä. Kotimaisia asiakkaita ovat mm. Fresh Servant ja Paijan Tilateurastamo. Jospak on perustettu vuonna 2014.