Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Data-Matelta biohajoavia elintarvikepakkauksia

15.10.2021 07:07Uutiset » Pakkaukset
Hangon Vohveli on ottanut käyttöön uudet brändätyt vohvelirasiat. Kuva: Data-Mate.

Etikettipainona tunnettu Data-Mate Oy aloittaa biohajoavien elintarvikepakkausten ja tarjoilualustojen valmistamisen. Tuotteet ovat elintarvikerasioita ja -alusia, jotka voivat olla suorassa kosketuksessa ruokiin.

Data-Maten tarra- ja etikettipainossa biohajoavia materiaaleja on käytetty jo pitkään muiden materiaalien rinnalla. Digipainetut kartonkikotelot ovat olleet tuotevalikoimassa jo vuosia. Nyt tuotantoa laajennetaan biohajoaviin pakkauksiin, joiden kohderyhmänä ovat leipomot, herkkukaupat ja ruokakojut. Tässä tuoteryhmässä ei yrityksen mukaan ei ole juurikaan ollut tarjontaa pienemmille yrityksille tai sesonkituotteille. Siksi esimerkiksi leivoksia on totuttu myymään ja ostamaan valkoisissa rasioissa.

– Markkinoinnin näkökulmasta tässä jää kuitenkin tärkeää painopinta-alaa hyödyntämättä. Brändätty rasia on jonkin verran kalliimpi kuin tukusta ostettu valkoinen rasia, mutta samalla luodaan lisäarvoa tuotteelle. Näyttävä, ekologinen ja vastuullisesti valmistettu pakkaus nostaa tuotteen ja brändin arvoa ostajan silmissä, uskoo Data-Maten toimitusjohtaja Samu Scheiman.

Elintarvikkeiden pakkaaminen asettaa erityisvaatimuksia niin painomateriaalille kuin painoväreille. Erityisen tarkkaa on silloin, kun ruoka on suorassa kosketuksessa pakkaukseen. Data-Matessa prosessia on hiottu ja testattu huolella, jotta voidaan tarjota laadukas ja turvallinen tuote asiakkaille. Painovärien turvallisuus on testattu Eurofinsin laboratoriotestissä, jossa todettiin, ettei pakkauksista siirry haitallisia aineita sisältöön.

Painomateriaalina on Kotkamillsin biohajoava ja maatuva kartonki, jossa on muoviton barrier-kerros. Se suojaa pakkauksen sisältöä ja estää kartonkia imemästä rasvaa tuotteesta. Myös painovärit ovat biohajoavat. Tuotteet voi kierrättää kartonkina.

Biohajoava brändätty pakkaus tarjoaa pienellekin yritykselle kilpailuetua, uskovat Data-Maten Samu Scheiman (vasemmalla) ja Kristian Karvinen. Kuva: Data-Mate.
Array
Share: