Yrityksen omaa sisältöä

Katalogit palaavat – personoitu printti puhuttelee

14.6.2017Estradiuutiset » Xerox

Personoitu printti on kansainvälisten markkinoijien valuuttaa, sillä tutkimukset osoittavat, että se on yksi monikanavaisen markkinoinnin tehokkaimpia yksittäisiä keinoja.

Printti pitää keksiä uudelleen maailmassa, jossa dataa on saatavilla enemmän kuin koskaan aiemmin. Markkinoijilla on Suomessakin käytössä jo runsaasti dataa, mutta sitä hyödynnetään perinteisesti digimarkkinointiin. Personoitu printti on kuitenkin osa nykyaikaista monikanavaista suoramarkkinointia. Sen perusideana on materiaalin muokkaaminen kullekin vastaanottajalle yksilöllisesti sopivaksi. Tähän käytetään tietoa ostohistoriasta tai muusta käyttäytymisestä esimerkiksi verkossa.

Katalogien uusi aika

Uusimmat tutkimukset osoittavat, että katalogit ovat tehokkaita välineitä ostoprosessissa. Xeroxin InfoTrendsiltä tilaama tutkimus kertoo, että jopa seitsemän kymmenestä kuluttajasta lukee katalogia ennen hankinnan tekemistä. Sama tutkimus osoitti, että kaupat ovat jopa kolme kertaa suurempia, kun katalogit personoidaan. Katalogien personointi onkin helpompaa ja edullisempaa kuin koskaan aiemmin, sillä uudet ketterät  tuotantoratkaisuvat yhdistettynä dataan tekevät sen mahdolliseksi.

Offset-laatua mustesuihkuteknologialla

Uuden teknologian kehittyminen avaa mahdollisuuksia muun muassa personoitujen katalogien tuottamiselle. Sen sijaan, että asiakkaalle postitetaan perinteinen, staattinen katalogi, voidaan personoida koko katalogi aina tuotevalikoimaa ja tarjouksia myöten. Mustesuihkutulostus tekee mahdolliseksi personoinnin kansiin ja sisäsivuihin kustannustehokkaasti ja laadukkaasti.

Xeroxin TrivorTM 2400 Inkjet Press -tulostusyksiköllä personointi onnistuu jo nyt ja jatkossa offset-laatua vastaavaa jälkeä saadaan Xerox High Fusion Inks -yksiköllä, joka pystyy tuottamaan vieläkin laajempaa väriskaalaa. Xeroxin uusin tekniikka yhdistettynä päällystettyihin offset-papereihin mahdollistaa yhä laadukkaammat painotyöt mustesuihkutekniikalla.

Personoidut katalogit markkinoilla

Yksi alkuperäisistä personoitujen katalogien pioneereistä on kansainvälinen jälleenmyyjä Bonprix Saksasta, jolla on 32 miljoonaa asiakasta 29 maassa. Vaikka Bonprix käyttää monikanavaista lähestymistä markkinoinnissaan, tulostettu katalogi on yrityksen tärkein ja vaikuttavin kanava. Vuosittain yritys postittaa 220 miljoonaa kopiota asiakkailleen, joista 69 prosenttia lukee ensin katalogia ja siirtyy sitten ostoksille.

Bonprix aloitti katalogien personoinnin käytyään läpi pilottikampanjan, jossa vertailtiin perinteisen, staattisen katalogin ja personoidun katalogin vastaanottajien ostokäyttäytymistä. Personointiin käytettiin hyväksi asiakkaan ostohistoriaa. Tulokset olivat huimaavat: aktiivisten asiakkaiden keskuudessa nähtiin jopa 400% korkeampi ostokäyttäytyminen.

Onnistunut personointi herättää tunteita

Lukuisat painotalot ovat kiinnostuneita tarjoamaan personointia asiakkailleen. Dataan perustuva monikanavainen markkinointi on kuitenkin Suomessa vielä lapsenkengissä.

Matka dataohjautuvaan monikanavaiseen markkinointiin alkaa asiakastiedon ja ostohistorian systemaattisella keräämisellä. Onnistunut personointi aktivoi asiakkaita ja herättää tunteita. Nykyään on mahdollista personoida myös printin graafista puolta. Silloin printtiin valikoidaan asiakkaaseen vetoavia kuvia tai muita visuaalisia elementtejä. Tämä edellyttää yksilöllisen asiakasdatan keruuta.  

Lähteet: Xerox-InfoTrends-tutkimus, Shelley Sweenerin blogikirjoitus

Share: