Kotimaisuutta nostetaan esiin painotöissäkin

4.6.2020 08:05Uutiset » Toimiala
Norjan ja Tanskan painoalojen kotimaisuus-merkit. Kuva: grafkom.se

Koronakriisin aikana kotimaiset tuotteet ovat kiinnostaneet kuluttajia enemmän Pohjoismaissakin. Painotuotteita tehdään kuitenkin edelleen paljon ulkomailla. Nyt painotalot Norjassa ja Tanskassa ovat ryhtyneet kampanjoimaan kotimaisen tuotannon puolesta. Suomessa yhä useampi painotalo käyttää Avainlippu-tunnusta.

Norjassa on jo jonkin aikaa ollut käynnissä Painettu Norjassa-kampanja (Trykt i Norge). Sen on käynnistänyt Norjan painotalojen järjestö. Kampanjassa käytetään omaa logoa ja verkkosivustoa. Kampanjassa kerrotaan, että norjalaiset painotalot tuntevat vastuuta ympäristöstä ja paikallisista yhteisöistä. Merkki kertoo ylpeydestä tuottaa ja käyttää norjalaisia painotuotteita. Merkkiä saavat käyttää Grafisk Bransjeforening -järjestön jäsenet.

Tanskassa kaksi painotaloa on käynnistänyt kampanjan Tuotettu Tanskassa Tanskalle (Produceret i Danmark til Danmark). Kampanjaan värvätään nyt mukaan muita painotaloja.

Suomessa ei ole käynnistetty vastaavaa kampanjaa painotalojen tai Graafinen Teollisuus ry:n toimesta. Suomessa moni painotalo on kuitenkin hankkinut Avainlippu-tunnuksen ja käyttää sitä markkinoinnissaan. Avainlippu-alkuperämerkistä tunnistaa Suomessa valmistetun tuotteen tai Suomessa tuotetun palvelun. Avainlippua käyttävät ainakin PunaMusta, Granon SokoPro-projektipankki, Hansaprintin Hansabook, Nextprint, Plusprint, Otavan Kirjapaino, Joutsen Paino, Eura Print, Painonet, Keski-Suomen Painotuote ja Putinki.