Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Verkkokauppa lisää printin kysyntää

27.10.2020 08:30Uutiset » Pakkaukset
Suomalainen ruisviski lähtee maailmalle uusissa ekologisissa pakkauksissa. Kuva: DS Smith.

Lähetettyjen pakettien määrä nousi viime vuonna maailmassa yli 100 miljardin rajan ja tänä vuonna koronapandemia on kiihdyttänyt verkkokaupan kasvua. Kehitys kasvattaa painettujen pakkausten, etikettien, kuljetuspakkausten ja lähetysmateriaalien kysyntää maailmassa. Suomessakin verkkokauppaa palveleva painaminen on kasvussa.

Postituslaitteita valmistava Pitney Bowes kokoaa pakettien lähetystietoja maailman suurimmilta markkinoilta. Pitney Bowes Parcel Shipping Index kertoo, että paketteja lähetettiin näissä maissa 103 miljardia, josta Kiinan osuus oli 26 %. Tänä vuonna verkkokaupan kasvu on kiihtynyt ja yritys ennustaa kasvun jatkuvan nopeana. Pitney Bowes ennustaa pakettien määrän yli kaksinkertaistuvan vuoteen 2026 mennessä. Kasvu johtuu osittain Amazonin verkkokaupan laajentumisesta.

Koronatilanne on lisännyt verkkokaupan käyttöä maailmalla. Kansainvälisen postijärjestö IPC:n kahdeksassa maassa, myös Suomessa, teettämä kysely kertoo, että joka toinen kuluttaja (52 %) on tehnyt aiempaa enemmän ostoksia kotimaansa verkkokaupassa. Lähes sama määrä (49 %) uskoo jatkavansa samaan malliin myös tulevaisuudessa.

Postin oman Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimuksen mukaan suomalaisista lähes 60 prosenttia (57 %) ostaa verkosta kuukausittain, ja jo lähes kolmannes (29 %) puolestaan viikoittain. Verkko-ostamista on lisännyt koronapandemian aikana lähes 30 % suomalaisista.

DS Smith palkkaa lisää työntekijöitä

Suomalaisille kuluttajille tuotteiden vastuullisuuskysymyksistä ovat Postin tutkimuksen mukaan tärkeimpiä tuotteiden alkuperä, kotimaisuus ja ympäristöystävällisyys. Myös ympäristöystävällinen pakkausmateriaali ja hiilineutraali kuljetus ovat kuluttajille tärkeitä asioita.

Aaltopahvi on suosittu vastuullinen, täysin kierrätettävä pakettien pakkausmateriaali. Sen suosio on kasvanut verkkokaupan kasvun myötä, mikä näkyy Suomessakin mm. DS Smithin toiminnassa. Monen muun yrityksen joutuessa vähentämään henkilöstöään kulkee DS Smith vastavirtaan ja palkkaa lisää työntekijöitä Nummelan tehtaalle.

– Koronaviruksen vaikutus näkyy jokaisella toimialalla varmasti jollain tavalla. Myös meillä sen vaikutukset on huomattu ja koronavirus näkyy tilauskannassamme sekä tilauksia lisäten että vähentäen – asiakkaidemme toimialasta riippuen. Koska monessa paikassa on jouduttu valitettaviin asioihin työsuhteiden osalta, onkin erityisen hienoa, että me voimme palkata lisää pakkausalan osaajia tai tulevaisuuden osaajiksi tahtovia, alasta kiinnostuneita ihmisiä, sanoo Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith, Suomi.

Reino Lantto

Share: