Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Ulkomainonta toipuu vähitellen koronasta

2.3.2021 14:34Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Digitaalinen mainosnäyttö kaupassa. Kuva: Clear Channel.

Ulkomainonnan panostukset laskivat viime vuonna 29 %, joten koronapandemian vaikutus toimialaan oli erittäin merkittävä. Ulkomainosliiton mukaan pudotus viime vuodesta väheni loppuvuonna, ja mainonnan nousutrendi on olemassa. Nousutahti on kuitenkin maltillinen pandemian ja rajoitusten vuoksi.

Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen sanoo liikkumisen rajoitusten näkyvän edelleen alkaneen vuoden ulkomainonnan myynnissä. Ulkomainonta on kuitenkin säilyttänyt kilpailukykynsä arvioitua paremmin.

– Ulkomainonnan tavoittavuus on edelleen korkea, tv:n jälkeen korkeampi kuin missään muussa mediamuodossa. Koronarajoitusten johdosta ulkomainonnan toisto on toki väliaikaisesti alhaisemmalla tasolla.

Kuhanen uskoo ulkomainonnan kysynnän olevan edelleen olemassa, ja patoutuneen.

– Monet mainostajat ovat jo palanneet ulkomainonnan pariin, etenkin suoraan ostavat. Mediatoimistojen asiakkaiden odotamme palaavan ulkomainonnan pariin kesään mennessä ja kysynnän patoutumisen purkautuvan viimeistään alkusyksystä rokotussuojan saavuttaessa kriittisen tason ja rajoitusten alkaessa hellittää. Tämä vaatii toki kovaa työtä koko ulkomainosalalta.

Kuhanen odottaa ulkomainonnan palaavan vahvan kasvun uralle vuoden 2021 toisella puoliskolla ja alan kokonaiskasvun olevan lopulta yli 10 % viime vuoteen verrattuna.

Klaus Kuhanen on Suomen suurimman ulkomainosyhtiön, JC Decauxin toimitusjohtaja.

Ulkomainonnan tavoittavuus korkealla tasolla

Toisen suuren ulkomainosyhtiön Clear Channelin tiedotteen mukaan haastavasta tilanteesta huolimatta ulkomainonnan tavoittavuus ja nettokontaktit ovat edelleen hyvällä tasolla.

Tiedotteessa viitataan brittiläisen Omnicomin esittelemään tutkimukseen mediakentän muutoksista vuosina 2020–2021. Uusimpien tutkimustulosten mukaan ulkomainonnan tavoittavuus on edelleen korkea, televisiota lukuun ottamatta korkeampi kuin muissa medioissa. Koronan aikana ja seurauksena ulkomainonnan toisto on kuitenkin väliaikaisesti alhaisemmalla tasolla. Ulkomainonnan kontaktiluvut ovat normaaliaikoina niin poikkeuksellisen suuria, että koronarajoituksien vaikutuksienkin jälkeen tavoittavuus on edelleen hyvällä tasolla.

Share: