Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Posti seuraa digitaalisesti printtilähetyksiä

10.11.2017 08:15Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Kuva: Posti.

Posti ryhtyy ensimmäisten postien joukossa maailmassa kehittämään digitaalista seurantaa kirjeille ja muille osoitteellisille printtilähetyksille, kuten aikakauslehdille ja mainoksille.

Postin kautta kulkevien pakettien ja muiden kirjattujen lähetysten seuraaminen on ollut jo useita vuosia mahdollista Postin verkkosivuilla ja mobiilisovelluksella. Sen sijaan tavalliset kirjeet, lehdet ja mainokset kuljetetaan ja jaetaan edelleen ilman lähetystä yksilöivää seurantaa.

Nyt Posti tuo 2D-tunnisteen myös osoitteellisille kirjeille ja muille osoitteellisille printtilähetyksille, kuten aikakauslehdille ja mainoksille. Vastaavan kaltaista digitaalista seurantaa ovat kehittäneet postiyhtiöt Yhdysvalloissa ja Hollannissa.

– Olemme jo testanneet osoitteellisten kirjeiden digitaalista seurantaa ja tulokset näyttävät lupaavilta. Ensimmäisessä vaiheessa seurannasta on apua tuotantomme ohjaamisessa, tulevaisuudessa myös kirjeen vastaanottajat saisivat halutessaan digiseurannan kautta uutta tietoa, kertoo johtaja Olli Nevanlinna Postin tuotannosta.

Osoitteellisten kirjeiden ja muiden osoitteellisten printtilähetysten seuranta on tarkoitus ottaa ensi vaiheessa Postin sisäiseen käyttöön vuoden 2018 aikana.

Posti avaa 1 000 uutta pakettiautomaattia

Verkkokaupan arvioidaan kasvavan Suomessa seuraavina vuosina noin 10 % vuodessa. Posti varautuu verkkokaupan myötä lisääntyvään pakettien ja tavaroiden jakeluun avaamalla 1 000 uutta pakettiautomaattia vuoteen 2019 mennessä. Automaatit avataan myös ruuan verkkokauppaan.

Postilla on tällä hetkellä yli 1 400 palvelupistettä, joista pakettiautomaatteja on yli 500. Euroopassa tätä enemmän pakettiautomaatteja on vain Saksassa Deutsche Postilla. Posti otti pakettiautomaatit käyttöön ensimmäisenä maana Pohjoismaissa vuonna 2011.

Postin toimittamien pakettien määrä Suomessa ja Baltiassa kasvoi tammi-syyskuussa 28,2 miljoonaan pakettiin. Erityisessä kasvussa ovat yrityksiltä kuluttajille lähetyt paketit, jotka kasvoivat 9 %.

Kasvun varmistamiseksi ja asiakkaiden palvelemiseksi Posti aikoo kasvattaa merkittävästi nykyistä pakettiautomaattiverkostoaan.

Share: