Personoitu kahvipaketti on älykäs lahja

8.5.2020 08:30Uutiset » Pakkaukset
Kahvipaketti personoidaan omalla kuvalla ja AR-sovelluksella. Kuva: Paulig.

Kahvipaketti on lahja, joka ilahduttaa useimpia suomalaisia. Lahjasta tulee vielä mieluisampi, jos se on personoitu ja tarjoaa saajalle elämyksen lisätyn todellisuuden avulla. Pauligin Mun kahvi -palvelua käyttävät yhä enemmän sekä kuluttajat että yritykset.

Paulig lanseerasi Mun kahvi -palvelun vuonna 2018. Palvelun tunnettuus ja käyttö ovat lisääntyneet hyvin lanseerauksen jälkeen, kertoo Digital Community Manager Maria Väisänen Pauligilta Print&Medialle.

– Olemme saaneet palvelusta paljon positiivista palautetta. Personoitu kahvipaketti kiinnostaa ja innostaa siis aidosti. Sivustomme analytiikka kertoo, että Mun kahvi -sivuja katsellaan enemmän kuin muita Pauligin verkkokaupan tuotesivuja.
Väisäsen mukaan kahvipakettien tilaukset jakaantuvat tasaisesti kuluttajien ja yritysten välillä.

– Keskimäärin noin puolet tilauksista on kuluttajien ja puolet yritysasiakkaiden tekemiä, mikä on ollut positiivinen yllätys. Emme osanneet odottaa, että kuluttajat tilaisivat näin paljon personoituja tuotteita. Mikäli tilauksia mitataan kahvikiloissa, niin silloin volyymi kuitenkin painottuu yrityspuolelle, jossa kahvipakettimäärät per tilaus ovat isommat.

Kahvipaketti suunnitellaan verkossa

Paulig Shop -verkkokaupan Mun kahvi -palvelussa voi suunnitella alusta asti oman kahvipaketin kuvineen ja teksteineen. Työkalusta tekee ainutlaatuisen sen helppo käyttöliittymä, suunnittelua nopeuttavat valmiit design-pohjat sekä lisätyn todellisuuden ominaisuus (AR), joka toimii yhdessä Paulig Coffee Moments -sovelluksen kanssa.

Älykkään AR-sovelluksen avulla paketin saaja voi esimerkiksi katsoa verkossa tapahtumasta kuvattua videota. Tämä lisää lahjan arvoa saajalle.

Pakettien koko tilausprosessi tehdään käsityönä Robert Paulig Roasteryn käsityöläispaahtimossa. Ensin kahvit paahdetaan ja pakataan valkoisiin 200 gramman paketteihin. Kahvipaketit personoidaan aina tilauksen mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakkaan toimittama kuva tulostetaan, jonka jälkeen kahvipaketit tarroitetaan käsin. Lopuksi kahvit pakataan pahvilaatikoihin kuljetusta varten.

Toistaiseksi kahvivalikoimassa on vaihtoehtoina vaalea- ja tummapaahtoinen jauhettu kahvi.

Mun kahvi liittyy hyvin kahvimaailman trendiin yhä pienempien kohderyhmien tavoittelemisesta. Paahtimoiden pääbrändeille lanseerataan brändin laajennustuotteita. Samaan aikaan tuodaan markkinoille yhä enemmän eksoottisia erikoiskahvilaatuja. Käsityöläispaahtimot kirittävät tuotteillaan isoja kahvitaloja laajentamaan tuotevalikoimaansa asiakkaiden pitämiseksi. Kuluttajien saatavilla oleva kahvilaatujen määrä on kasvanut valtavasti viime vuosina Suomessakin.

Reino Lantto