Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Otava uudistaa kirjatuotantonsa

1.3.2019 11:10Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Otavan Kirjapaino julkisti isot mustesuihkupainamisen investointinsa Hunkeler Innovation Days -tapahtumassa Sveitsissä 26.2. Mukana kuvassa Otavan Kirjapainon, Canon Europen ja Bluecrest Oy:n johtohenkilöitä. Keskellä plakaattia pitämässä vasemmalla Otavan Kirjapainon toimitusjohtaja Marko Silventoinen ja hänen oikealla puolellaan Canon Oy:n Ari Koskela.

Keuruulla toimiva Suomen suurin kirjapaino Otavan Kirjapaino on investoinut uuteen digitaaliseen tuotantoteknologiaan vauhdittaakseen myyntiään.

Otavan Kirjapainossa on tehty järeitä investointipäätöksiä viimeisten kuukausien aikana. Useamman miljoonan investoinnit pitävät sisällään kaksi Canonin mustesuihkupainokonetta, Hunkelerin kirjaviimeistelylinjan sekä käytetyn mutta kunnostetun 8-värisen arkkioffsetkoneen. Investoinnit tulivat julki Hunkeler Innovation Days -tapahtumassa Sveitsissä.

Keuruulle asennetaan Pohjoismaiden ensimmäinen Océ ProStream 1000, joka on Canonin lippulaiva laadukkaaseen värilliseen mustesuihkutulostamiseen rullalta. Lisäksi Otavan Kirjapainolla pyörii jo alkuvuodesta asennettu Océ ColorStream 6900 Chroma. Kyseessä on mustavalkokone, joka voidaan myöhemmin päivittää väriversioksi. Molempia koneita palvelee kotimaisen Bluecrest Oy:n toimittama Hunkelerin Book Block Solution, jolla rullapainetut työt taitetaan, leikataan ja pinotaan valmiiksi blokeiksi. Näin saadaan aikaan valmiiksi taitettuja kirjablokkeja, josta ne menevät Otavan Kirjapainon olemassa oleviin kovan tai pehmeän kirjan sidontakoneille.

– Olemme tehneet kirjoja aiemmin vain offsetilla, mutta kuluttajatrendien muuttuessa emme enää pystyneet ennakoimaan tarpeeksi hyvin asiakkaiden tarpeita. Sen vuoksi meidän täytyy modernisoida toimintamallimme ja siirtyä on-demand-tyyliseen toimintaan, kertoo Otavan Kirjapainon toimitusjohtaja Marko Silventoinen ja jatkaa:
– Kyllähän nämä investoinnit osoittavat, että Otava-konsernilla on usko painettuun kirjaan ja halu säilyttää kirjan valmistus Suomessa. Investoinnit tehostavat ja suoraviivaistavat omaa tuotantoamme, aiemmin olemme ulkoistaneet tuotantoa hyvinkin paljon.

– Meillä ei ollut aikomusta ostaa kahta erilaista tulostinta, vaan päädyimme siihen ratkaisuun vasta viime hetkillä. Toinen valjastetaan mustavalkotuotantoon ja toinen värilliseen. Värillisessä ProStream-koneessa selkeänä etuna on, että voimme painaa sillä kaikkia samoja materiaaleja kuin offset-koneissammekin – niin päällystämättömiä kuin päällystettyjäkin. Ja koneen painolaatu (1200 dpi) on hämmästyttävän hyvä, täysin offsetin tasolla. Meidän ei tarvitse puhua asiakkaille erikseen digillä tai offsetilla painetusta tuotteesta, on vain kirjatuotantoa, Silventoinen sanoo.

Investointiin kuului myös Hunkeler Book Block Solution, jota juhlittiin Hunkelerin osastolla, jossa Marko Silventoinen pokkasi sveitsiläistyylisen raskaan sarjan vyön.

Myyntiin uutta virtaa

Otavan Kirjapainon myyntiryhmäpäällikkö Jukka Pirttinen uskoo, että uudet digipainamisen mahdollisuudet houkuttavat asiakkaita.
– Kustantaja-asiakkaamme ovat olleet erittäin kiinnostuneita. Digitekniikalla voimme reagoida nopeammin kustantajien tarpeisiin ja tietenkin variointi- ja personointimahdollisuudet houkuttavat. Tällä laitekannalla pystymme täydellisesti elämään kirjan elinkaaren kanssa. Se tarkoittaa, että kutakin kirjaa tehdään vain se määrä, mitä oikeasti tarvitaan ja oikeaan aikaan. Näin painosmäärä-ajattelusta päästään pois, ja tärkeämmäksi nousee se, että kirjoja on saatavilla silloin kuin niille on kysyntää, eikä niitä loju esimerkiksi varastossa. Nyt pystymme toimittamaan muutaman päivän sisällä lisäpainoksia, kun ennen saattoi kestää 10-15 päivää. Sillä on iso merkitys asiakkaillemme.

Otavan Kirjapainon töistä noin kaksi kolmasosaa on konsernin oman kustantamon kirjoja. Se on tukeva selkäranka kehittää tuotantoa. Tuotteet ovat kauno- ja oppikirjallisuutta aika lailla 50/50.
– Digitekniikasta huolimatta yhden kirjan tehtaaksi emme ole ainakaan vielä ryhtymässä. Tässä vaiheessa pystymme lähtemään liikkeelle noin 300 kpl:n painoksista, Pirttinen kertoo.

Tämä linjaus tarkoittaa myös sitä, että Otavan Kirjapaino ei aio ainakaan vielä mennä kuluttajamarkkinoille, ja tehdä esimerkiksi personoituja yhden kappaleen reseptikirjoja. Tarkoitus on pysyä b2b-myynnissä.

Kotimaisuus kunniaan

– Tarjoamme kotimaisille kustantajille mahdollisuuden teettää kirjat kotimaisella työvoimalla lähituotantona suoraan kirjakauppojen hyllyille myytäväksi. Vähän samaan tapaan kuin ruokakauppiaat hyödyntävät lähialueella tuotettuja elintarvikkeita myymälöissään. Panostamalla kotimaiseen kirjatuotantoon haluamme viestiä vastuullisuudesta ja ekologisuudesta. Onneksi nämä tärkeät arvot ovat koko ajan nostamassa päätään, Pirttinen linjaa.

Jarkko Hakola

 

Share: