Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mediat hyvin aktiivisia some-kanavissa

27.8.2019 15:08Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Twitter sopii nopeaan uutisointiin, ja Talouslämän tviitteillä on runsaasti seuraajia. Kuva: Talouselama.fi

Suomalaiset mediat ovat hyvin aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa. Sanomalehtien ja aikakauslehtien käyttämistä kanavista ehdottomasti suosituimpia ovat Facebook ja Instagram. Myös Twitterissä on moni media mukana, mutta YouTubessa harvempi.

Facebookia käyttää aktiivisesti noin 95 prosenttia Sanomalehtien liiton jäsenlehdistä. Seuraavaksi suosituin kanava on Instagram. Siellä on säännöllisesti läsnä noin 66 prosenttia sanomalehdistä. Twitterissä aktiivisia on noin puolet ja YouTubessa runsas viidennes jäsenlehdistä. Tiedot on kerätty Sanomalehtien Liitossa kesän aikana.

YouTuben käyttö on vähenemässä, sillä noin kolmannes sanomalehdistä on luopunut YouTube-kanavansa aktiivisesta käytöstä. Myös aikakauslehdissä kanavan käyttö on jäänyt selvästi vähäisemmäksi kuin Facebookin, Instagramin ja Twitterin käyttö.

Suomalaisilla aikakausmedioilla oli vuonna 2018 käytössään keskimäärin 2,4 somekanavaa. Määrä on pysynyt jokseenkin samana vuoden 2015 lopusta lähtien. Kolmen viime vuoden aikana yhä useampi lehti on ottanut käyttöönsä Instagramin. Aikakausmedioista 91 prosentilla oli käytössään Facebook-tili, Instagramia käytti 55 prosenttia ja Twitteriä 54 prosenttia.

Aikakausmedioiden sometavoittavuus kasvoi viime vuonna 440 000 uudella seuraajalla. Kasvu oli suurinta Instagramissa, jossa aikakausmediat saivat 209 000 uutta seuraajaa. Vuoden 2018 lopussa medioilla oli yhteensä yli 3,5 miljoonaa seuraajaa Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Pinterestissä ja YouTubessa. Heinäkuun 2019 lopussa seuraajamäärä oli noussut 3,8 miljoonaan.

Seuratuimmat aikakausmediat eri kanavissa yhteenlaskettuina olivat heinäkuussa Aku Ankka,Talouselämä, Suomen Luonto, Seiska ja Suomen Kuvalehti.

Share: